Mange nordmenn ferierer i ulike land når sommeren nærmer seg, og det økonomiske går ikke alltid like bra. Unge mennesker som reiser på partyferie, eldre på pensjonistferie eller familier på storbyferie – alle har noe til felles. Og det er at de bruker kredittkort i et land der man er veldig utsatt, nemlig det såkalte «utlandet».
Om du har opplevd kortsvindel i utlandet, så vet du godt hva det snakkes om.
Den mest kjente metoden er selvfølgelig å sette en scimmer på minibanken i håp om at noen kommer, setter inn kortet sitt, taster koden og har en del penger utestående på konto. I så fall kan svindlerne skaffe seg både personlig informasjon og koden – noe som gir en åpning for å ta ut dine penger.
Selv opplevde jeg dette nylig i Tyskland da 10,000 norske kroner ble tatt ut av bankkontoen mens jeg lå på hotellrommet og sov. Ganske ekkel følelse å vite at noen har svindlet deg for masse penger.
Men når uhellet først er ute – hva gjør du?
Som regel kan du skaffe sympati hos din lokale bank. Når kortet utsettes for denne type svindel, så ser bankene på det som sitt problem da sikkerhetsrutinene rett og slett ikke er gode nok. Selv har jeg DNB Nor og fikk opprettet en reklamasjonssak som gikk igjennom – noe de gjør i de aller fleste tilfeller.
Det er ikke å få igjen pengene som er det største problemet, men å overleve i utlandet når kortet ditt er tømt av kriminelle bakmenn. Det er litt verre.
Jeg anbefaler i hvert fall uansett å opprette kontakt med banken din så fort du har forstått at du har blitt kortsvindlet. Det er også mulig å bestille et nytt kredittkort fra en annen bank, men det betinger som regel av at du har en bostedsaddresse der som du skal være på over lengre tid.
Har du opplevd kortsvindel i utlandet skal du altså:
– Ikke få panikk.
– Opprette kontakt med banken din sporenstreks for både å sperre kortet ditt og si fra om hva som har skjedd.
– Bestille nytt kredittkort og opprette reklamasjonssak.
Det å få frastjålet kredittkortet eller bli kortsvindlet i utlandet er ikke like ille nå som det var tidligere.