• Laster aksjedata...

Nettbank er lett

Alle som har internett kan bruke nett bank. Det er veldig lett å bruke både til å betale regninger og til å holde oversikten over egen økonomi. Det er mange forskjellige versjoner av nettbanker ute på markedet, I norge har vi ingen fast standard, hver bank har sin utgave. dette er synd, det gjør det ikke så lett å skifte bank for det høres vanskelig ut å skifte rutiner. men det er ikke vanskelig å skifte nettbank så hvis du trenger en ny bank så bare skift. Nettbankene er lette å lære seg om det så er DnB, Skandiabanken, Sparebankene eller hvem som helst. Vel, DnB sin er ikke bra, men de andre er ok. Skandiabanken kommer på topp, men har hatt innbrudd i den svenske nettbanken sin. Dette gjelder mange banker. Du kan trøste deg med at du aldri vil komme til å tape penger selv om noen kommer seg inn i nettbanken din. Banke din er ansvarlig for innbrudd og erstatter all tap du måtte få på grunn av innbrudd.
Sikkerheten er bra selv om man har sporadiske innbrudd, i de siste årene har nettbankene plassert seg på topp når det gjelder internettsikkerhet. Når man så vet at det er både lett og sikkert å ha nettbank er det ingenting å vente med. Har du ikke nettbank i dag så skaff deg en. Du sparer turer til banken eller tellerskritt hvis du har telebank. Det aller beste med nettbank er kanskje at man hele tiden har full oversikt over egen økonomi, man kan bare logge seg på når som helst og sjekke saldoen. Man slipper å være redd for overtrekk på Visa og lignende.

Nettbank: Tar ikke ansvar for kundenes tap

– Det nå er på høy tid å innføre et tilsvarende tak på den enkeltes tap ved egne feil og andres misbruk av nettbank, på linje med ordningen vi har hatt for kort i 15 år. To saker i Bankklagenemnda de siste årene, samt den ferske saken, der en kunde tastet feil og tapte 500. 000, viser at problemet er reelt, sier Lund-Isaksen.
Forbrukerrådet mener det nå er på høy tid å innføre et tilsvarende tak på den enkeltes tap ved feil/misbruk av nettbank, på linje med hva vi har hatt for kort i 15 år. – Men det er positivt at FNH og Sparebankforeningen har lagt frem 13 forslag til tiltak med sikte på å bedre sikkerheten ved bruk av nettbank, sier direktør Erik Lund-Isaksen.
Vil ikke lovregulere
Finansdepartementet har nå akseptert Kredittilsynets syn om foreløpig ikke å ville lovregulere ansvarsforholdet mellom kunde og finansinstitusjon ved bruk av nettbank.
Forbrukerrådet har tidligere uttrykt ønske om en lovfesting av ansvarsforholdet mellom kunde og bank, men må ta til etterretning at Kredittilsynet og Finansdepartementet i denne omgang er kommet til at det ikke på det nåværende tidspunkt ligger til rette for dette.
Avgjørelsen myndighetene har tatt er bl.a. basert på at det fremlagte forslag til 13 tiltak fra FNH og Sparebankforeningen må antas å bedre sikkerheten ved bruk av nettbank, og at en ytterligere lovregulering derfor ikke er nødvendig. Den situasjon gjør at Fogh har gode sjanser for å få viktige reformer på plass – også bortover midten uten å skulle bruke sitt smale flertallet til å tvinge lovgivning igjennom.
——————————-
– Bankkunder er gisler
Professor hevder at kundene får svi for bankenes nye selvbetjeningsløsninger.
– Bankene har brukt pris som første virkemiddel for å flytte kundene over på nettbankløsninger. Kundene har blitt tatt som gisler av egne banker. Uproft av bankene, sier Andreassen til avisen.
DnB Nor innrømmer at kostnadseffektivitet har vært en viktig grunn til å gå over til nettbank. Som en av de få bankene, tror Nordea ikke at antall bankkontorer vil bli redusert i løpet av den neste tiårsperioden.
– Men kundene våre opplever nettbankløsningen vår som god, og de håndterer den godt, sier Eivind Grønstad, informasjonsdirektør i DnB Nor, til Finansavisen.
——————————
http://www1.vg.no/dinepenger/kalkulator/kalkulator.php?id=558
Kalkulatoren skal brukes såfremt du bruker en nettbank til å betale giroer, overføre penger ol. Hvis du vil bruke tradisjonelle gireringstjenester (brevgiro,skranke ol), skal du bruke kalkulatoren Finn beste tradisjonelle brukskonto. I denne kalkulatoren kan du legge inn tall som passer med ditt forbruksmønster. Tallene du legger inn skal være på årsbasis.
– Nytter ikke dette, bør du ta kontakt med tollmyndighetene
——————————–
Spørsmål:
Postbanken nettbank
Her er problemstillingen, jeg har bestilt 8 stk TG billetter til venner og bekjente. Alt ser ut som d skal. jeg har fått KID nr. og alt. så kommer spørsmålet:
Hvilken type overføring skal jeg bruke på min nettbank? jeg tok «betal reging»
Greit nok tenkte jeg. så jeg ikke kunne fylle ut adresse… hmmmm.. Fyllte inn konto nr. og så kom det automatisk frem KANDU, så skrev jeg bare Partyticket, KANDU istedefor. Er dette greit?
Svar:
Tror det går bra jeg, all info banken/kandu trenger om kjøper ligger i KID-nr.
—————————————–
Kundeatferd ved bruk av nettbank og andre kanaler : utviklingen i kundeatferd fra januar 1998 til oktober 2000
Foreliggende rapport tar utgangspunkt i utviklingen som har vært blant forbrukerne i anvendelse av nettbank. Undersøkelsen søker å avdekke om det er forskjeller mellom tradisjonelle bankkunder (kunder som ikke har tatt i bruk nettbank) og kunder som har tatt i bruk nettbank. Blant annet studeres forskjeller i demografi og livsstil, tilfredshet, lojalitet og opplevd sikkerhet ved utføring av banktjenester på tvers av de to kundegruppene. Analysene viser både generelle forskjeller, samt forskjeller mellom gruppene, ved bruk av ulike bankkanaler og for ulike typer banktjenester. Resultatene viser at nettbankkundene anvender Internett i stor utstrekning til innhenting av kontoinformasjon og regningsbetaling. De er også svært tilfredse med å bruke denne kanalen til å utføre disse tjenestene. Generelt sett er imidlertid de tradisjonelle bankkundene mer tilfredse enn nettbankkundene med sine bankforbindelser. De tradisjonelle bankkundene synes også å være et mer lojalt segment enn nettbankkundene. Nettbankkundene har større kunnskap om og større tiltro til sikkerheten ved bruk av Internett som bankkanal enn de tradisjonelle bankkundene. En lignende undersøkelse ble også foretatt på SNF januar 1998. I rapporten sammenstiller vi derfor en del av resultatene med resultatene som fremkom i 1998 for å vise utviklingen som har vært i bankkundenes atferd de siste to til tre årene. Prosjektet er finansiert av Kreditkassen, Den norske Bank, Sparebanken Pluss, Sparebanken Hedmark og Bankenes Betalingssentral.
last ned: http://bora.nhh.no:8080/bitstream/2330/1037/1/R76_00.pdf
——————————————-

Mest nyheter og nettbank for eldre

Nettbank og nyheter er eldre nettbrukeres favoritter på Internett.
Stadig flere eldre benytter seg av pc og Internett, og bruk av nettbank er en av de tjenestene eldre oftest benytter seg av på nettet, ifølge Microsoft som har gjort en undersøkelse om nettbruken blant eldre nordmenn.
Tallene viser at nettbank (79,1 %) er det nordmenn over 50 år bruker hyppigst etterfulgt av nyhetssøk og nettaviser (76,8 %) samt søk etter informasjon om offentlige tjenester (66,1 %). I forhold til en tilsvarende undersøkelse foretatt tidlig i 2005 har alle bruksområder en økning, noe som forklares med en generell høyere bruk av PC og internett blant personer over 50 år.
· 79,1% bruker Internett til banktjenester/nettbank
———————————————-

Nettbank og e-handel

De fleste økonomiske transaksjonene som foregår på nettet er enten banktjenester eller handel på nettet i forskjellige nettbutikker. For å beskytte brukernes penger og økonomi benytter bankene og nettbutikkene ulike sikkerhetssystemer. Internett er et nett med millioner av brukere, og det er alltid en risiko for at personer med uærlige hensikter forsøker å stjele fortrolig informasjon som passord eller kredittkortnummer.
Stort sett er det å handle på nettet uproblematisk, men det er lurt å følge noen gode råd. Kunnskap om dine rettigheter, om selger og avtalebetingelser på den aktuelle nettbutikken, er det alltid lurt å sette seg inn i før du bestiller. Denne informasjonen bør tillegges vekt når du velger hvilken butikk du skal handle i. Lytt gjerne til andres anbefalinger og erfaringer.
————————————————

Krever nettbank-grense

Forbrukerombudet vil ha en maksgrense for hvor mye bankkunder skal stå til ansvar for dersom de taster feil i nettbanken.
Kristin Halvorsen sendte tirsdag et brev til Kredittilsynet der hun påpeker at utviklingen i bruk av nettbanken avhenger av hvor sikkerheten er – og hvor god den oppfattes å være blant brukerne. Hun foreslår nå flere tiltak Kredittilsynet bør se på for å sikre nettbankene, blant annet å begrense hvor stort enkeltbeløp det skal gå an å overføre via nettbanken.
————————————————

Etterforsker nettbank-angrep

Ved hjelp av et spionprogram ville noen skaffe seg informasjon om bankkontoen til kunder i Sparebank1 Midt-Norge.
Bankkunder som prøvde å logge seg på sin nettbank i Sparebank1 Midt-Norge i romjula, fikk denne meldingen:
«Det er oppdaget svindelforsøk og forsøk på innbrudd i noen NettBank-kunders datamaskiner. Tiltak for å avverge slik type aktivitet er igangsatt av SpareBank 1. Det benyttes gode systemer og rutiner for å overvåke og hindre slik kriminalitet. NettBank er fortsatt en trygg måte å overføre penger på. Kripos etterforsker svindelen.»
Svindelforsøk mot nettbankkunder
– Det stemmer at det har vært et svindelforsøk rettet mot Sparebank1 Midt-Norge, sier Thoralf Granerød fra Sparebank1s informasjonsavdeling.
Granerød presiserer at svindelforsøket ikke var rettet mot nettbanken sentralt.
– Det er privatkunder som har blitt utsatt for svindelforsøket ved at det har skjedd innbrudd på deres pc-er, sier han.
Noen har gått inn på kundens pc og lagt inn et spionprogram, et såkalt trojanerprogram. Slik har de fått tilgang til kundens pc. Neste gang personen har logget seg inn på nettbanken, har programmet så forsøkt å følge sekvensen. Forbrukerprisene er i løpet av de siste 12 månedene steget 4,3 prosent, og selv når priser på energi og matvarer fraregnes, er stigningen omkring 2,5 prosent, hvilket er over nasjonalbankens målsetting.
———————————————————–

Tappet 14.000 fra nettbank-konto

Kunder hos to norske nettbanker har opplevd at fremmede har tatt kontroll og tappet penger fra kontoen deres.
– Vi har registrert fire tilfeller der svindlere har satt i gang betalinger i nettbanken ved å bryte seg inn elektronisk i privatpersoners PC-er. To av betalingene ble stanset i systemet, en av betalingene ble tilbakeført og i ett tilfelle har 14.000 kroner kommet på avveie, sier informasjonsdirektør Eivind Grønstad i DnB NOR ASA til TV 2.