Når du er på reise og har med deg alle mulige elektroniske dingser, er det fort gjort at noe skal gå galt med dem. iPad og smarttelefoner som Windows Phone, iPhone og Android mobiler har store flate skjermer gjerne i glass som lett kan få seg en trykk i bagasje og knuse eller sprekke. Skjer dette under reisen så kan du få dekket kostnader til reparasjon eller erstatning av ditt produkt. Det forutsetter at du har reiseforsikring. Det koster gjerne fra en tusenlapp til et par tusenlapper i året, for deg og eventuelt 1 eller flere medreisende.
Har du et kredittkort så bør du sjekke om du har reiseforsikring inkludert i ditt kredittkort. De fleste kredittkortutstedere har dette med som en tilleggstjeneste i dag. Men pass på, for den er ikke aktiv hele tiden. Kun når du er på reise og har betalt over 50 % av reisen med kredittkortet ditt. Det kan også være andre krav, men det må du undersøke nærmere med din kredittkortleverandør.
Så kommer du ut for en ulykke der noe du har blir skadet på reisen, eller frastjålet så meld det fra med en gang til de som står for reiseforsikringen din. Det følger som regel med et eller to reiseforsikringsbevis når du fikk kredittkortet ditt, og her står kontaktinformasjonen for og nå dem.
Kredittkortet ditt kan altså redde deg når du er uheldig, og er du i utlandet nå med noe som er blitt ødelagt er sjansen stor for at du brukte kredittkortet ditt for å betale reisen og dermed er dekket. Sjekk det opp for å være sikker, så kanskje det blir en mer gledelig tur enn frustrasjon over hva som er ødelagt.