Regeringens omlegging av bilavgiftene gir prisen på de økonomiske småbilene et pent trykk sørpå, mens bensinslukende firehjulstrekkere på gule plater betaler gildet med markante prisforhøyelser Bilavgifter: Står du foran å skulle anskaffe familiens bil nr. to, er det nå gode økonomiske argumenter for at valget faller på en mindre driftsøkonomisk bil fram for en stor tung og bensinslukende monsteragtig firehjulstrekker på gule plater. Regjeringens forslag til en omlegging av bilavgiftene betyr eksempelvis, at Danmarks mer driftsøkonomiske bil, den mindre Toyota Aygo, som i dag koster 122.610 kroner, faller i pris til like omkring 100.000 kroner. Årsaken til prisfallet er primært, at Aygo i gjennomsnitt kjører i 21,7 KM på en liter bensin. Og da en god bensinøkonomi belønnes kontant, gir det et fradrag i avgiften på cirka 22.800 kroner. Også Kia Picanto, som i dag kan fås helt ned til 99.888 kroner, får en lempelse i avgiften. Da bilen kjører i 19,7 km/l, gir omleggingen en reduksjon i avgiften på 14.800 kr., hvilket bringer prisen ned i et nivå på omkring 88.000 kroner ifølge Skatteministeriets beregninger. Smekk til monster-biler Prisen for rå trekkraft stiger derimot ganske kraftigt, viser skattedepartementets beregninger videre. I den lave enden av vektklassen finner vi en Suzuki Grand Vitara, som får klistret 35.000 ekstra på prisseddelen, mens en større SUV? er som Hyundai Santa Fe på mellom 2,5 og 3 T stiger med små 50.000 kroner til cirka 335.000 kroner. Er det tale om en av de helt store tunge guttene som eksempelvis Porche Cayenne, blir det lagt 223.565 kroner oven i prisen, som nå heter 917.565 kroner. Oven i hatten kommer en tredobling av den årlige tilleggsavgiften, som stiger til 15.000 kroner. Men spioner oss om ikke importørene finner en utvei, så Porchen akkurat kravler under 3 tonn og derfor slipper med en tilleggsavgift på 5.040 kr. årlig. Selv for Porche-eiere bør 10.000 kroner årlig vel være et salgsfremmende argument. Små gulpladebil en skitt forretning DERE den annen enden av spekteret finner vi de mer beskjedne varevognene med en totalvekt på under 2 tonn. Her faller registreringsavgiften fra 95 til 50 prosent. Dit skal legges en ytterligere reduksjon i avgiften, hvis bilen har en god bensinøkonomi. Bunnlinjen blir et kraftig fall i prisen på de små gulpladebil. I teorien betyr det, at hvis importøren fjerner baksetet i en Kia Picanto, slipper du med 55.000 til 60.000 kroner inkl. moms for kjøretøyet. For privatene er det imidlertid blitt en skitt forretning å kjøpe de små billige varevognene, da den årlige tilleggsavgiften på varevogner under 2 tonn er forhøyet med 4.140 kroner til 5.040 kroner.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.