Har du gjeld og får vanskeligheter med å betale den, eller har problemer med å disponere pengene slik at de strekker til, er det viktig å søke hjelp i tide. Hensikten med økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning er å hjelpe deg slik at du blir i stand til å styre økonomien din selv.
Alle kommuner skal ha et tilfredsstillende tilbud om råd og veiledning til personer med økonomiske problemer.
Rådgivningen vil variere avhengig av hvilke behov du har. Det kan for eksempel være hjelp til å disponere pengene, slik at du ikke får betalingsvanskeligheter, som igjen kan føre til sosiale problemer.
Hvem kan få økonomisk rådgivning?
Du kan søke om økonomisk rådgivning dersom du
- opplever en situasjon preget av mangel på økonomiske ressurser i forhold til å dekke nødvendige behov
- får vanskeligheter med å betale regningene dine
- får problemer med å betale tilbake gjelden din
Du kan også få økonomisk rådgivning i forbindelse med søknad om økonomisk stønad til livsopphold (sosialhjelp).
Hva slags hjelp kan du få?
Kommunen/NAV-kontoret kan hjelpe deg å sette opp et budsjett for å finne ut om du har nok inntekter til å dekke utgiftene. Dersom utgiftene viser seg å være større enn inntektene, vil du få råd om hva du kan og bør gjøre for å balansere dette. Du kan for eksempel få hjelp til:
- Å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din
- Å sette opp et husholdningsbudsjett
- Å finne ut hvordan du kan få mindre utgifter (unngå økonomiske feilprioriteringer)
- Gjøre avtaler med dem du skylder penger
- Skrive søknad om utsettelse av betaling
- Få opplysninger om rettigheter og plikter
- Dersom du har mye gjeld det er umulig å betjene får hjelp til å søke gjeldsordning
- Hjelp i kontakt med og oppfølging av aktuelle kreditorer
- Kontakt med namsmannen
Hjelpen forutsetter samarbeid. Som søker må du legge frem de opplysningene kommunen trenger.
Kommunen har plikt til å henvise til og formidle kontakt med rette instans når de selv ikke har kompetanse og er fullt orientert om den hjelpen du kan få.