Du kommer likeså rask fram når du kjører økonomisk som når du ikke gjør. Og så sparer du lett masser av penger.
Lett trykket på gasspedalen, og spar masser av penger.
La oss starte med starten: du bruker enormt mye drivstoff når du starter, dvs. akselererer. Sørg for å skifte opp til et høyere gir så rask du kan, så du kjører med lavest mulige omdreininger uten at bilen seitrækker. Det betyr at aggressiv kjøring er dyrt. «Myk hatt» kjøring er billig.
Har du en masse ting liggende i din bil, som du ret beset ikke trenger ha liggende? Så få det ut, for det er unødig vekt å slepe rundt på, og det tærer på brenselforbruket.
Når du likevel er inne og tanke, så sjekker også ditt dekkstrykk med jevne mellomrom. Din bil er mest økonomisk, når du kjører med korrekt dekkstrykk. Dekkstrykket skal sjekkes med så «kalde» dekk som mulig, dvs. du skal bare like smette opp på tanken før du sjekker trykket. Hvis du har kjørt i 100 KM på motorvei er dekkene varme, og så er trykket høyere. Lukker du luft ut etter motorveisturen, for å komme ned på «korrekt» trykk, er det hermed for litt luft i dekkene. Og det er dyrt.
Det er ikke mange som tenker over det, men en ren bil har mindre vindmotstand en en skitten. Vask derfor din bil, så den er pen og ren.
Selv om det er deilig er aircondition/klimaanlegg dyrt i drivstoff. Bruk det derfor med måte. Er det varmt er et klimaanlegg på sin plass, for det er dyrere å kjøre med klimaanlegget tente, enn å kjøre med nedrullede vindu.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.