Ved å lease en lett brukt luksusvogn i stedet for en nybegynner kan man slippe med å betale det halve i firmabilskatt. Finten kan utføres av enhver, som kjører i leaset firmabil. Leasing er en finansieringsform, hvor et leasingselskap mot betaling stiller f.eks. en bil til rådighet for en bruker i en bestemt periode.- Finansiell leasing kan sidestilles med et banklån. Kunden betaler et fast beløp pr. måned for en gitt bil, men betaler selv alle løpende utgifter som f.eks. reparasjoner.- Operasjonell leasing er en leasingform, hvor kunden betaler ett fast månedlig beløp, som dekker alle utgifter ved bilen: reparasjoner, servicer, dekk, verditap osv. FIRMABILER: Det nest størst leasingfirmaet her har satt leasing av tre år gamle luksusbiler i system for å få gang i den stendøde forretningen, det er å lease dyre biler ut i Danmark. Finten har rot i en lovendring i 2001, som ble gjennomført av den sosialdemokratiske regjeringen, og som stort sett slaktet de dyre firmabilene, så salget av dyre biler nesten gikk i stå. Derfor er det nå et mer mindre tilbud av tre år gamle luksusbiler, f.eks. er det pr. dags dato ikke en eneste Audi A8 årgang 2001 til salg hos en dansk forhandler. Men det gjelder ikke i andre europeiske land. Og da firmaet bak finten, ALD Automotive, er en internasjonal virksomhet og leaser biler ut overalt i Europa, er tilbudet ikke noe problem. Finner man ikke den tre år gamle bil med det utstyret kunden gjerne vil ha, i Danmark, finner man den i et annen land og innregistrerer den her. På tre-fire uker kan ALD skaffe og innregistrere en hvilken som helst tre år gammel bil til leasing. Virksomheten, som leaser bilen og lar medarbeideren kjøre i den, kan slik sett være likeglad med om bilen er ny eller brukt, for det betales det samme eller litt mindre i månedlig leasingytelse. De antageligt høyere vedligeholdelsesomkostninger på den brukte fram for den nye bilen betyr ikke noe, for leasingfirmaet tar seg av alle utgifter. En ikke uvesentlig faktor i denne klassen av biler hvor et stort service koster det samme som et sommerhus … Den reelle kjøpsprisen, ALD betaler, hvis bilen skal finnes i utlandet, er likegyldig ved beregningen av den danske registreringsavgiften. Det eneste, som betyr noe for fastsettelsen av den brukte bilens registreringssavgift, og dermed hvor meget brukeren skal betale i firmasbilskatt for å bruke den, er Toll- Skatts vurdering av hva bilen Aktuelt er verdt på bruktsbilmarkedet. Og her har den første eieren jo nettopp betalt den store fradraget, som er på en ny luksusbil i både inn- og utland. Ulemper? Det er naturligvis den ulempen at man får en brukt bil i stedet for en nybegynner. Men bilen klargjøres, så den ligner en nybegynner, og så er det nok til å leve med en lett brukt, når man slipper med det halve i skatt.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.