«Anything is possible» – alt er mulig.
Slik lyder slagordet hos kinesiske Li-Ning, som lager sportstøy, sko og annet utstyr.
Og Li-Ning håper det er mulig å ta opp konkurransen med Nike, Adidas og de andre sportsmerkene i Vesten.
OL i Beijing er første skritt på veien. Li-Ning er sponsor for flere kinesiske lag og lag fra Sverige, Spania og Argentina.
– Jeg er sikker på at etter OL vil flere folk både i Kina og resten av verden kjenne til brannen vår. Så det er en vei for oss til å komme inn i nye land og på nye marked, forteller Frank Zhang, kommunikasjonsdirektør hos Li-Ning, til lane.no.
Kinesiske branns kommer
Li-Ning er ikke den eneste virksomheten, som har mulighet for å slå igjennom i Vesten i de kommende 5-10 årene.
Det vurderer Martin Roll, som er en av verdens ledende branneksperter med base i Singapore.
– Bare på grunn av Kinas størrelse så er det noen ressurser til stede innenfor design, innovasjon og typen og antallet medarbeidere man kan ha. Det gjør at det kommer en kraft og et press på de vestlige markedene fra kinesiske branns, som man ikke skal undervurdere, sier Martin Roll til lane.no.
Kvaliteten avgjørende
Det avgjørende for de kinesiske merkevarenes suksess utenfor Kina er god kvalitet, og at de skiller seg fra de merkene, vi allerede kjenner i dag.
– De fleste vestlige forbrukerne vil alltid sette spørsmålstegn ved om kinesiske varer har den riktige kvaliteten, og det skal de arbeide med. De skal vise – liksom Samsung har gjort – at vi står for godt design og god kvalitet, sier Martin Roll, som er forfatter til boken «Asian Brand Strategy.
Satser på utvikling og design
Hos Li-Ning er man klar over utfordringen. Virksomheten har mer enn 300 designere og utviklerer.
– Vi er sterke på orientalske elementer, så vi er svært sikre på at vi har noen spesielle verdier, som kan gi forbrukerne en østlig opplevelse, forklarer Frank Zhang til lane.no.