Hva er inkasso og når kan en sak settes i gang?
Inkassovirksomhet er når et selskap inndriver gjeld, som ikke er betalt. Selskapet skal ha autorisasjon fra Rigspolitiet (Justitsministeriet), som fører tilsyn og kan inndra autorisasjonen igjen.
Som kunde skal du betale for dine varene, men vil du ikke det – f.eks. fordi varen var mangelfull eller aldri mottatt – skal du klage til firmaet:
Betal ikke regningen – gjem den
– Send et brev til firmaet, hvor du forklarer hvorfor du ikke vil betale – gjem kopi
Få posthusets stempel på en postskvittering/innleveringsattest som bevis for avsendingen – og gjem den
Heretter trenger du ikke gjøre mer, selv hvis du fortsetter med å få purringer og/eller trusler om inkasso.
En erhvervsdrivende må sende en kunde til inkasso, hvis kunden ikke betaler sin regningen. Forutsetningen er, at kunden ikke er uenig i gjelden – kravet skal være rettmessig.
Gjør kunden innsigelser – klager for eksempel over at en vare/tjeneste har feil eller ikke er mottatt – må den erhvervsdrivende ikke sende regningsbeløpet til inkasso-inndriving.
Så er det tale om en tvist (uenighet) om beløpet, og virksomheten (kreditor) kan stevne kunden for byretten, som avsier dom i saken samt kostnadene for den (taper betaler typisk). Skjer det for deg – så møt opp: Ellers får kreditor temmelig.
Indklager kunden virksomheten til forbrukerklagenævnet (eller relevant klagenemnd) blir rettssaken utsatt til nemndas avgjørelse.
Har kreditor dom på gjelden, og betaler kunden ikke, kan kreditor evt. overgi saken til namsmyndigheten, som kan omsette kundens verdier til kontanter.
Har en kunde fått en vare, men ikke betalt, kan innfordringen sendes til inkasso:
Inkasso-virksomheten har ansvar for at de grunnleggende formaliene er i orden innen en inkassosak innledes – det vil si undersøke at det er tale om et berettiget krav, og ikke for eksempel en tvist.
I inkassofirmaets skriv skal det klart fremgå, hvilken gjeld saken svinger seg om, og navnet på kreditor. Det skal utøves god inkassoskikk – metoder, som utsetter noen for urimelig press, skade eller ulempe er ikke god skikk – og virksomheten skal leve opp til bestemmelsene i Lov om Inkassovirksomhed .
Overtredelse av Lov om Inkassovirksomhed er en politisak – anmeldelse kan enten skje til din lokale politi eller direkte til Rigspolitiet .
Imens en sak kjører ved et klagenemnder må den ikke overgis til inkasso.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.