Det ble et dyrt råd, bankTrelleborg ga, da de anbefalte kundene å kjøpe aksjer i banken. Nå står tusenvis av småsparere tilbake med massive tap. Forbrukerrådet ber derfor privatkunder, som har kjøpt aksjer i bankTrelleborg, om å fortelle historien. De dårlige erfaringene anonymiseres og offentliggjøres på Forbrukerrådets hjemmeside. Forbrukerrådet hjelper nå bankTrelleborg kunder med å rope politikere opp. «Vi har mottatt over 80 henvendelser fra bankens kunder. De har alle forsnakket den samme historien om hvordan bankens såkalte «rådgivere» anbefalte å sette alle sparepengene, pensjonmidler, barnesparinger og tilogmed lånte penger i bankens aksjer. Vi ønsker å samle så mange av disse historiene som mulig», sier Carsten Holdum, økonom i Forbrukerrådet. Forbrukerrådet har derfor opprettet hjemmesiden «Erfaringer med bankTrelleborg», hvor kundene kan fortelle historien. Erfaringene blir etterfølgende offentliggjort i en anonymisert utgave på Forbrukerrådets hjemmeside. «Det er dypt problematisk, når en kunde får å vite at en investering er «helt sikker». Formålet er derfor å vise det uhensiktsmessige i at en bank selger egne aksjer så massivt til sine kundene. For bankTrelleborg er jo langt fra den eneste banken, som har gjort det. Og så ønsker vi også å gjøre det klart for alle at det ikke er en rådgiver, man har foran seg i banken. Det er en selger, som skal sørge for at banken tjener så mange penger som mulig», sier Carsten Holdum.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.