Forbrukerrådet ser positivt på Økonomi-og-Erhvervsminister Bendt Bendtsens nye modell for, hvordan det lages regler om god skikk i den finansielle sektoren. Regler om god skikk omfatter blant annet markedsføring og rådgivning. – Statsrådens raske utspill imøtekommer langt litt etter litt den kritikken som Forbrukerrådet reiste i forbindelse med det første forslaget. Den nye modellen sikrer at de nye reglene på området ikke vedtas borte over hodet på forbrukerne, sier Forbrukerrådets direktør Ketil Kjeldal. Forbrukerrådet har vært tilfreds med Forbrukerombudsmannens inntil nå innsats på området. Likevel ser Forbrukerrådet en fordel i at de veiledende retningslinjene nå blir erstattet av kungjøring, som er bindende for bransjen. Dermed åpnet for å sanksjonere overtredelser av god-skikk-regler. – Forbrukerrådet legger vekt på at statsråden har angitt tidsfrister for når det skal ligge god skikk regler for såvel handel med verdipapirer samt på forsikringsområdet, sier direktør Ketil Kjeldal. Høringsuttalelser fra 26. februar Forbrukerindflydelse på retningsslinjer for bankenes praksiser er viktig. Det kritiserte Forbrukerrådet 26. februar 2002 i sine høringsuttalelsene til Økonomi-og-Erhvervsministeriet i forbindelse forslagne til endring av lov om verdipapirhandel og endring av lov om finansielle virksomheter. Forbrukerrådet fryktet at forbrukerinnflytelsen ville gå fløyten, hvis det opprinnelige forslaget om at Fondsrådet og Det Finansielle Virksomhedsråd skulle formulere og vedta retningslinjer for forbrukerforhold på det finansielle området ble gjennomført.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.