Bankene og PBS anbefaler reisende i Det fjerne østen å ta med flere bankkort for å være på den sikre siden. Bankene dekker tapet, hvis det er svindlet med din kort.
Man kan aldri gardere seg mot svindel. Derfor er det en god ide å ha både MasterCard og Visa med, når man tar en tur ut i det store utlandet, mener PBS og bankene.
De fleste som har prøvd å stå med et sperret bankkort i utlandet, kan skrive under på at det ikke er en artig opplevelse. Jonas Torp forteller at banken i noen tilfeller har opplevd kunder, som har manglet penger på utlandsreisen, fordi kortet er blitt sperret.
«Så må vi løse problemet på annen vis, men det er ikke noe, som skjer ofte. Under alle omstendigheter er det mest opplagte råd å ta mer enn ett kort med på utlandsreisen», sier han.
Banken dekker tap
Jonas Torp understreker samtidig at man ikke trenger å frykte for økonomisk ruin, hvis kredittkortet er blitt lenset. Bankene skal nemlig dekke alle tap ved svindel med kredittkort .
Pressesjef hos betalingformidleren PBS, Søren Winge, forteller at det ikke er noe egenandel, med mindre at kredittkortets PIN-kode inngår i svindelen.
«Hvis din PIN-kode er blitt avlurt, har du som utgangspunkt en egenandel på 1.200 kr.. I særlige og meget sjeldne situasjoner kan egenandelen være på 8.000 kr.. Men hvis svindelen ikke skyldes PIN-koden, så hefter man ikke for noe selv», sier Søren Winge, som akkurat som Jonas Torp anbefaler å ta med flere bankkort på reisen.
Vi oppdager omkring 90 prosent av alt misbruk via tekniske system, som fanger opp utradisjonelle hevninger. Så gjør vi naturligvis oppmerksom på det, og kunden får dekket tap. Søren Winge, pressesjef hos betalingformidleren PBS
Sjekk kontoutskriften
Han understreker samtidig at man bør sjekke sin kontoutskrift grundig etter reiser i Østen.
«Vi oppdager omkring 90 prosent av alt misbruk via tekniske system, som fanger opp utradisjonelle hevninger. Så gjør vi naturligvis oppmerksom på det, og kunden får dekket tap. Men i de resterende tilfellene, er det viktig, at kunden gjør oppmerksom på at det er blitt trukket noe ekstra på kortet», sier Søren Winge.
Kortsjef i Nordea, John Møller, understreker at det tross alt er sjeldent, at kortet blir lukket, uten at man har vært i kontakt med kunden.
«Vi handler alltid på bakgrunn av overvåking fra PBS. Våre handlinger avhenger av sine anbefalinger, men vi forsøker alltid å få kontakt kunde først. Hvis kunden ikke er til at få fatt på, kan det likevel i noen tilfeller likevel være nødvendig å sperre kortet for å forhindre misbruk», sier han.