69.143 ganger (Bruken av ordet i norske medier i 2008)
2008 er året da ordet finanskrise spredde seg fra finansavisene til nordmenns lepper. Finanskrise er det nest mest brukte økonomiske uttrykket i år – og statistikken viser at bruken eksploderte i høst. Ordet er omtalt over 69.000 ganger i norske medier i år – 66.587 av disse er publisert etter 1. september.
I førjulstiden snakket selv ekspeditøren i sportsbutikken om at de hadde færre ski på lager på grunn av finanskrisen. Samtidig har nordmenn ansatt i islandske banker på norsk jord, snekkere i byggebransjen og arkitekter mistet jobben på grunn av krisen med sin opprinnelse i råtne amerikanske boliglån – altså det amerikanske subprime-markedet. Finanskrisen har ført til et globalt børsfall, bankkollapser, konkurser og tvangssalg.
Blir dagligtale
– Den markante økningen i bruken av ord som «finanskrise» osv denne høsten, er helt spesiell, og synliggjør hvilke ressurser redaksjonene har satt inn på saken. Det illustrerer også hva som har vært årets viktigste gjennomgangstema.
Dette viser hva slags påvirkning mediene har på språket.
– Bruken av «finanskrise» kan sammenlignes med hvordan ordet «tsunami» ble brukt for noen år siden. I løpet av kort tid har ordet blitt tillagt en veldig konkret mening, som folk flest automatsik vil lese inn i begrepet.