Mange kunder som klager på DnB Nors strukturerte spareprodukter bør få saken sin avvist av Bankklagenemnda, mener DnB Nor.
Følger ikke nemnda uansett
DnB Nor sier i fra om at de ikke ville ta Bankklagenemndas avgjørelser til følge, og saker bør få avklaring i rettsapparatet.
Der burde følgelig også alle andre lignende saker behandles, uten å gå veien om Bankklagenemnda, skriver DnB Nors advokat i brevet:
«Det er etter bankens oppfatning uhensiktsmessig […] at nemnda i lang tid fremover […] treffer en rekke avgjørelser i bankens disfavør som nemnda på forhånd vet at banken ikke vil følge».
Ber Bjerke rydde opp
I et brev adressert direkte til konsernsjef Rune Bjerke i DnB Nor, krever derfor Forbrukerrådet at bankens øverste sjef rydder opp.
«Vi håper De selv tar det overordnede ansvar på disse viktige punktene, og ikke overlater dette til bankenes advokater», skriver Forbrukerrådet i brevet til Rune Bjerke.
I brevet gjør Forbrukerrådet det klart at de er skuffet over at banken forsøker å frata kunder muligheten til å klage til Bankklagenemnda, og i stedet henviser dem til lang og dyr domstolsprosess for å nå frem med sine krav.
«Forbrukerrådet mener dette er dårlig behandling av egne kunder», skriver de, og legger til:
«Når banken velger å sette sine egne kunder i en så vanskelig situasjon, krever det som et minstemål at banken opptrer hensynsfullt og ryddig».
DnB Nor har så langt ikke svart på Forbrukerrådets brev.