Finansinstitusjoner kontakter i stigende grad kunder over telefonen og med brev. Men selv om det gir en mangelfull rådgivning, er det likevel mange, som ender med å kjøpe de dyre investeringsproduktene. Forbrukerrådet har gjennomført en panelundersøkelse, som viser at bankers markedsføring av garantiobligasjoner generell er mer aggressiv. «Forbrukerrådet finner det uakseptabelt med en aggressiv og massiv markedsføring på investeringsområdet. Ikke minst fordi banken har en stor interesse i å selge produkter med høy provisjon, som det gjør seg gjeldende for garantiobligasjoner. Undersøkelsen viser, at hver tredje som tilbys garantiobligasjoner, ender med å kjøpe dem. Det er en overraskende høy andel», sier Carsten Holdum, økonom i Forbrukerrådet. Bankene har tidligere uttalt at de bare ville selge denne typen produkter til kunder med en god og sunn økonomi, og at valget bare bør tas etter en grundig rådgivning. «Den praksis er tilsynelatende vendt. Det er særlig problematisk, at halvdelen av de spurte har truffetderes valgene uten noen skikkelig form for rådgivning. Og av dem, som har mottatt rådgivning, kan halvdelen ikke huske garantiobligasjonenes risikobeskrivelse», sier Carsten Holdum. Undersøkelsen viser også at det er flere tilfeller av ulovlig markedsføring. Forbrukerrådet finner det sterkt kritikkverdig at 5 prosent svarte at de var blitt kontaktet telefonisk uten å ha gitt tillatelse til det. Men undersøkelsens resultat kan ikke vise hvilke banker, det har benyttet seg av ulovlige salgsknep. Derfor kan Forbrukerrådet ikke anmelde dem. «Det er en tendens til, at det er lavt utdanna eldre med en lav inntekt, som kjøper garantiobligasjoner. Men finansinstitusjonene skjelner ikke nevneverdigt til kundenes økonomiske forhold, bare det er penger på kistebunnen. Forbrukerrådet advarer derfor mot å investere i disse produktene uten en dyptgående rådgivning og en skikkelig betenkningsperiode», sier Carsten Holdum.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.