I og med at kredittkortmarkedet er mer konkurransedyktig enn noen gang vil banker og låneinstitusjoner komme opp med nye markedsføringstiltak og økonomiske strategier for å skaffe flere kunder. En av disse strategiene benyttes til å erverve flere kunder gjennom bruk av et cash back kredittkort.
Per definisjon er dette kredittkort som vil returnere en fast prosentandel av kontanter tilbake til kunden i henhold til mengden av kjøpene som blir belastet kredittkortet. Vanligvis er en slik cash back-rabatt vanligvis på et sted mellom 1 til 2% og beregnes innenfor en gitt tidsramme. Derfor kan cash back kredittkort resultere i en god rekke penger hvis det brukes riktig og samvittighetsfullt.
La oss anta at en gitt person vil bruke hans / hennes kredittkort, og vil også gjennomføre andre transaksjoner på dette kredittkortet. Dersom den effektive renten er svært høy vil det å finansiere kostnader eller enn sannsynlig oppveie noe av besparelsene som man har fått fra en slik cashback-ordning.
Generelt vil folk ha en psykologisk tendens til å bruke sine kredittkort mer enn andre betalingsmåter. Svært ofte vil folk med et slik kredittkort angi en bestemt tidsramme for sine aktiviteter for å samle sammen de beste rabattene man kan skaffe seg. Ettersom flere og flere bedrifter aksepterer kredittkort blir folk generelt mer og mer komfortabel med å bruke sine respektive kort for å betale nesten alt i hverdagen. Med en 1% til så høyt som 5% cash back-bonus på alle kjøp kan man utføre noen noen heftige besparelser med et cash back kredittkort.
Ikke overraskende er disse cash back-kredittkortene svært populære blant forbrukerne. Men kortinnehavere må være forsiktige med å bruke dem dersom de ønsker å skaffe seg maksimal nytte. Banker og kredittkortselskaper vil designe kort for å maksimere sin egen profitt og ikke forbrukernes fortjeneste fordi bankene forventer at kortene ikke vil bli brukt effektivt av så veldig mange forbrukere.
Men du kan «lure» bankene ved å tenke litt økonomisk når du skaffer deg et slikt cashback kredittkort.