27.05.2005
Forbrukersikkerheten på et finansielt indre marked skal vekte høyt
Møte i Europaudvalget 20. mai 2005
Hermed forbrukerrådets kommentarer til ett av punktene på Europa-utvalgets dagsorden 20. mai 2005 kl. 11.
Pkt. 5. Drøfting av utvalgets behandling av Kommisjonens grønnbok om finansielle tjenester (2005-2010). KOM (2005) 0117.
I grønnboken framheves markedet for finansielle tjenester til forbrukerne som et fragmentert marked. forbrukerrådet vil gjerne henlede oppmerksomheten på, at hvis det skal skapes et reellt indre marked for finansielle tjenester, så bør EU-kommisjonen forholde seg til følgende:
# Forbrukersikkerheten skal være i orden på et høyt nivå, før forbrukerne «tør» kaste seg ut i å kjøpe bankytelser i andre land eller bare velge en utenlandsk leverandør i hjemlandet.
# Rådgivning og muligheter for sammenligning av produkter fra forskjellige leverandører i forskjellige land skal være tilgjengelige for forbrukerne.
# Utover de lovgivningsmessige barrierene kan det være f.eks. økonomiske og kulturelle barrierer for å skape et indre marked. Eksempelvis vil mobiliteten blant forbrukerne fortsatt forbli lav, hvis kostnadene ved å skifte bank er høye. Kommissionen må forholde seg til hvordan disse andre barrierene kan fjernes.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.