• Laster aksjedata...

Flyselskaper, reisearrangører og andre nisjeoperatører som selger ruteflybilletter og andre enkeltdeler av en reise, behøver ikke å stille konkursgaranti for kundene.
I verste fall risikerer du å bli stående med skjegget i kofferten på flyplassen – uten innkvartering eller fly hjem. Da må du betale alt på nytt.
Kredittkort begrenser tapet
Betal reisen med kredittkort! Da er du tryggere. Med kredittkort menes f eks Mastercard, American Express, Diners eller andre kredittkort hvor du får regningen senere, i motsetning til vanlige debetkort der pengene trekkes direkte fra konto.
Betaler du med VISA-kort er det ikke sikkert at det er et kredittkort, men et debetkort.
Kredittkortselskapet refunderer pengene for det den tapte billetten kostet deg opprinnelig, men ikke mer. Koster den nye billetten mer, må du dekke mellomlegget selv.
Betaler du minst halvparten av transportkostnaden med kredittkortet, får du i tillegg reiseforsikring fra kredittkortselskapet.
Også mulig på Visakort
Men alt håp er ikke ute selv om du har kjøpt reisen med debetkort, det vil si trukket beløpet rett fra konto.
En Visa-kortholder har også mulighet til å reklamere via banken sin eller utsteder av kortet, dersom kortholder gjør et kjøp med sitt Visa-kort gjennom Visa betalingsnettverk og ikke mottar den varen eller tjenesten som kjøpt, for eksempel en billett til et arrangement, en flyreise eller lignende.
Dette gjelder både Visa kredittkort og Visa debetkort (beløp trukket direkte fra konto).
– Denne garantien følger av avtalen mellom deg som bankkunde og banken, basert på Visas regelverk, forteller daglig leder Torstein Lind-Isaksen i Visa Norge Bankgruppe.
Du må levere en egenerklæring og dokumentere at kjøpet dreier seg om f.eks. et arrangement eller en reise det ikke blir noe av, pga. at salgsstedet (et Visa brukersted) ikke har levert hva som er kjøpt.
– Du må også dokumentere at du har prøvd å løse saken med salgsstedet på egenhånd, sier Torstein Lund Isaksen i Visa.