Bankrådgiveren din skal gi deg gode råd om økonomi og samtidig sørge for at banken tjener penge.
Har du bruk for å ta opp et lån, skal bankrådgiveren din naturligvis vurdere om det er forsvarlig å låne deg penge. Men husk at bankene også selv tjener på utlån og derfor har en klar interesse i at du låner nettopp hos dem. Det kan i noen tilfeller gjøre situasjonen omkring rådgivningen litt mudrete. La være med å tro at banken din gjør deg en stor tjeneste ved å låne deg penge. Den selger deg et produkt, og derfor gjelder de samme reglene som ved enhver annen handel. Både selger og kunde skal ha noe ut av det. Bankrådgiver din skal være i stand til å lytte til deg og behovene dine, ha forberedt seg og satt seg inn i nettopp økonomiske situasjonen din. Han skal kunne gi en grundig forklaring på bankens vurdering å låne- og kredittmuligheter. Å gi deg en skikkelig behandling betyr også i noen tilfeller å gi deg et avslag på et lån, hvis det vurderes, at økonomien din ikke kan holde til det. I slik tilfeller bør bankrådgiveren din kunne fortelle deg, noe som skal til for at du på et senere tidspunkt kan få lånet, så du kan planlegge ut fra det. Den gode bankrådgiveren skal opplyse om hvilke risikoer, det er knyttet ved eventuelle investeringer, så du er klar over hvilke forutsetninger du har for både å tjene og tape penge på dem. Stil kritiske spørsmål Noen opplever at de ikke har fått all den informasjonen, de har bruk for, når de har fått rådgivning i banken. Det kan være, at rådgiveren ikke opplyser alle gebyr eller ikke gjør oppmerksom på noe som er den billigste løsningen for deg. Vær ikke redd for å stille kritiske spørsmål til f.eks. gebyr og renter. Hvis banken din har et skikkelig produkt, kan den også gi en fornuftig forklaring på prioriteringene sine. Bankrådgiveren har oj Taushetsplikt og må ikke gi videre private opplysninger, med mindre du har gitt uttrykkelige samtykket din. oj Plikt til å opplyse, hvis han har særlige interesser i å selge et bestemt produkt. F.eks. provisjon av salget. Plikt til å opplyse, hvis det er forskjell på fastsettelse av renter og gebyr mellom bankens enkelte kunder. oj Plikt til å opplyse om alle risikoer, som kan være i forbindelse med en investering.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.