09.01.2007
Direktøren får bedre behandling enn den lavtlønnede salgsassistent.
Ekstra Bladet har testet 21 banker og konkluderer at den høytlønnede direktøren får en bedre service enn den lavtlønnede salgsassistent fra Brøndby.
Både landets største og en rekke mindre banker har fått mail fra den fiktive salgsassistent Johnny Frederiksen fra Brøndby og den fiktive direktørfamilien Søndergaard fra Kongens Lyngby.
Begge spør i en mail til priser på ganske vanlige bankprodukter som kredittkort og renter, fordi de overveier å skifte bank.
Resultat: Direktøren får både svar på sine spørsmålene og svært god service. Den lavtlønnede salgssassistent blir holdt hen med tomgangssnakk uten svar på de enkle spørsmålene.
Det er ikke godt nok, mener forbrukerrådet.
– Hvis bankene kan svare direktøren, burde de også kunne svare Johnny Frederiksen, sier økonom i Forbrukerrådet Lotte Aakjær, til Ekstra Bladet.
– I en bransje, hvor konkurransen har vanskelige kår, er det viktig, at bankene opplyser om prisene på dem varene. Det er åpenbart bare bankene, som ikke kan forstå at det krever to ting å kunne skifte bank: At man vet hva man betaler, og hva det koster et annen sted, sier Lotte Aakjær og tilføyer:
– Undersøkelsen vitner litt om den arrogansen vi av og til blir møtt med, når vi forteller at det ikke er konkurranse nok blant bankene, sier Lotte Aakjær Jensen.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.