Forbrukerrådet har tala med 60 familier, som har kjøpt aksjer i bankTrelleborg. De forteller historien om noe som skjer, når banken går for langt. Forbrukerrådet ønsker derfor en ny lovgivning, som sikrer at interessene ikke blandes sammen, når banken driver forretning for kundenes risiko. Som forbrukere skal vi treffe mange beslutninger om vi privatøkonomien. Ofte spør vi bankens såkalte «kunderådgiver». Her forventer vi å få gode og fair råd om vi økonomien. «BankTrelleborg-saken viser imidlertid at banken samtidig ivaretar egne interesser, når man har bruk for risikovillig kapital eller selv eier aksjer», sier Carsten Holdum, økonom i Forbrukerrådet. Forbrukerrådet har tala med 60 familier, som er kommet i klemme, og 51 familier har beskrevet ulykkelige situasjonen på www.fbr.dk.
De problemer som kundene og småaksjonærene beskriver, er: 45 % forteller at bankens anbefaling er avgjørende for aksjekjøpet.35 % av alle aksjekjøp er skjedd ved telefonisk henvendelse. 27 % har fått opplyst av banken at det er tale om «sikker» investering. 12 % har fått frarådet salg av aksjen, da den «vil rette seg opp igjen». 8 % har fått å vite at de vil miste medlemfordeler, hvis de selger aksjene for å begrense tap. 24 % har brukt
barnesparingmidler til å investere i en enkelt aksje: bankTrelleborg. 10 % er pensjonister med mindre økonomi, hvor bankTrelleborg-aksjen utgjør en stor investering. 14 % har foretatt en aktiv overflytting av penger fra LD og SP for å kjøpe aksjer i bankTrelleborg. 4 % har kjøpt aksjer for lånte penger på anbefaling av bankens «rådgivere». 6 % har opplevd at de ansatte forteller at de selv har aksjer. 4 % har fått å vite at lån i banken er avhengig av at
man kjøper aksjer. Bankens anbefaling av aksjekjøpet har vært bestemmende for mange kunder. Det kjøpes aksjer for penge, som normalt ikke brukes til risikable investeringer, f.eks. barnas barnesparing eller vi felles offentlige sparingen fra LD og SP. En mer stor andel av kundene valgte tilogmed i første omgang å takke nei til det skriftlige tilbudet fra banken, men blir så etterfølgende ringt opp privat eller på arbeid av en telefonselger, som varmt anbefaler aksjekjøpet. Samtidig velger banken en forretningsmodell hvor aksjonærer belønnes. Og de, som i høsten blir nervøse for aksjeskursens utvikling, frarådes å selge aksjene, både fordi aksjen «nok skal rette seg opp», og fordi «den skal nok rette seg opp igjen, når vi avlagt årsregnskap». «Forbrukerrådet mener derfor at det er behov for en presisering på området. Om gjeldende rett allerede er overtrådt med bankens massive klappjakt på kundenes penger er uvisst og vil avvente avgjørelser fra Finansinstitusjonklagenemnda og ved domstolene. Skaden er skjedd for de kundene som står tilbake med tap. Men vi må ha en lovgivning, som sikrer at banker ikke anbefaler kjøp av egne aksjer. Hvis bankens aksjer ikke kan selges på det profesjonelle markedet, skal de private kundene ikke betale», sier Carsten Holdum.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.