• Laster aksjedata...

I fremtiden blir det lettere å sammenligne selskapenes nøkkeltall Nye lovendringer vil bety at regnskap og informasjon fra børnsnotere selskap blir mer ensartede – også for private investorer. Forbrukerrådet ser derfor positivt på endringene i finansielle lover. Det blir blant annet mulig å fravelge å få meldinger om uttrekninger på realkredittobligasjoner. Dette er i øyeblikket er obligatorisk og pålegges gebyr, som kan være høye for de mindre investorene. Høringsuttalelser til Finanstilsynet 20.01.2004 Forbrukerrådets høringsuttalelser vedr. lov om endring av lov om verdipapirhandel, m.v., lov om finansiell virksomhet, lov om serhvervsdrivende virksomheters avleggelse av årsregnskap m.v. (årsregnskapsloven) m.fl. lover Forbrukerrådet avgir hermed svar på Finanstilsynets høringsbrev av 19. desember 2003. Det er Forbrukerrådets holdning, at de i lovforslaget inneholde endringer generell vil resultere i en betryggende kontroll med overholdelse av gjeldende standarder for ensartet regnskapsavleggelse og informasjon fra børsnotert selskap. Forbrukerrådet hefter seg spesiellt ved følgende elementer i lovforslaget; At kontrollen forankres hos en offentlig myndighet, hvorved den høyeste graden av upartiskhet oppnås. At Fondsrådet, som den overordnede kontrollerende myndigheten vil få en ny sammensetning, med en representasjon, som avspeiler en likelig fordeling mellom medlemmer, som er uavhengige av den finansielle sektoren og medlemmer, som representerer erhvervsmessig interesser på verdipapirmarkedet. At Finanstilsynet og Erhvervs-og-Selskabsstyrelsen medderes forskjellige kompetansene henholdsvis innenfor finansielle børsnotert virksomheter og ikke-finansielle børsnotert virksomheter sideordnet vil ivareta sekretariatsfunksjonen for Fondsrådet. At kontrollen opprioriteres med en ytterligere tildeling av sammenlagt 10 årsverk til Finanstilsynet og Erhvervs-og-Selskabsstyrelsen over de neste to årene. Ovennevnte tiltak vil samlet sett bidra til å skjerpe kontrollen med børsnotert selskap, på en måte, som er konsistent med de siste direktivene og anbefalinger fra blant andre EU-kommisjonen og CESR. Det er i forlengelse herav viktig for Forbrukerrådet, at de private investorene sikres, at børsnotert virksomheter leverer ensartede regnskapsavleggelser og informasjon, som gjør det mulig å sammenligne de forskjellige selskapene. Dette sikrer en høyere grad av gjennomsiktighet og dermed et bedre grunnlag for investorenes investeringsbeslutninger. Kompetanse- og arbeidsdelingen mellom Fondsrådet, Finanstilsynet og Erhvervs-og-Selskabsstyrelsen forekommer fornuftig, idet Fondssrådet hovedsakelig vil treffe prinsipielle avgjørelser og avgjørelser av vidtrekkende karakter, imot detaljskontrollen primært forsvinnes av Finan-tilsynet og Erhvervs-og-Selskabsstyrelsen. Videre tolkes endringen i §68, stk. 3 som en forbedring for forbrukerne, idet denne endringen åpner mulighet for at den enkelte investoren kan fravelge de på nåværende tidspunkt, obligatoriske meldinger om uttrekninger på vedkommendes realkredittsobligasjonbeholdninger. De gebyr som pålegges uttrekningmeldingene utgjør for investorer med mindre beholdninger en ikke uvesentlig del av uttrekningene, hvilket minsker den beløpet som er til rådighet for gjeninvestering. Det er slik vesentlig for investorer med mindre beholdninger å kunne fravelge disse meldingene. Når lovforslaget trår i kraft, er det viktig, at de private investorene sikres klar informasjon om reglene for fravalg av ovennevnte uttrekningsmeldinger, slik at det rask skapes en generell bevissthet om den nye valgmuligheten. Idet de foreslå lovendringene som nevnt skaper en ny struktur og kompetansesfordeling innenfor kontrollen med børssnotert selskaps regnskapssavleggelse og avgivelse av informasjon, foreslår Forbrukerrådet at det etter en gitt periode etter lovens ikrafttreden, forsvinnes en evaluering av den nye strukturen, for å avdekke om det er behov for justeringer. Forbrukerrådet har ikke umiddelbar ytterligere kommentarer.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.