EU gjennomfører større gjennomskuelighet i forbindelse med verdipapirhandler. Vedr. Kommissionens direktivforslag om harmonisering av gjennomsiktighetskrav til opplysninger om utstedere, hvem sin verdipapirer er tatt opp til omsetning på et regulert marked, og om endring av direktiv 2001/34/EF. Forbrukerrådet skal hermed gi sitt svaret på Finanstilsynets høringsbrev av 28. april 2003. Det skal innledningsvis beklages, at høringsfristen har vært så kort. Hvis det fremover ønskes et fyllestgjørende svar på så omfattende direktivforslag, er det nødvendig å avsette en svarperiode, som gjør det mulig å gjennomføre en grundig analyse av direktivteksten. Det avgitt høringsuttalelsen tar derfor bare høyde for de generelle prinsippene i forslaget, og Forbrukerrådet vil eventuelt. komme fram med flere kommentarer sent. Direktivforslaget legger opp til en stramning av de gjeldende EU regler vedrørende opplysning-forpliktelser for verdipapirusted, med den formålet å øke gjennomsiktigheten på de finansielle markedene. Middelet er å øke frekvensen samt tilpasse innholdet av den rapporteringen som tilgår offentligheten. Direktivforslaget legger slik opp til en økte investorbeskyttelse gjennom: Kortere frister for offentliggjørelse av årsrapporter. Harmonisering av innholdet av halvårsrapporter. Innføring av obligatoriske halvsårsrapporter for obligasjonsutstedere. Innføring av obligatoriske kvartalmeldinger for aksjeutstedere. Lavere grenser for offentliggjørelse av store aksjebesitte. Flere legges det vekt på at investorene oppnår lettere adgang til relevante informasjon. Forslaget søker derfor å fremme bruken av grenseoverskridende elektroniske informasjon-nettverk, som skal kunne tilgåes av offentligheten. Direktivforslaget sees umiddelbar å øke investorsbeskyttelsen ved å stille større krav til opplysning-forpliktelser for virksomheter, som utsteder verdipapirer. Forslaget skaper derfor ut fra et forbrukersynspunkt et bedre grunnlag for transparens på de finansielle markedene og dermed en bedre markedsmæssig overvåking av verdipapirutstedende virksomheter. Det skal videre noteres, at direktivforslaget ikke fremsettes som forslag om totalharmonisering, hvilket gjør det mulig på nasjonalt plan å fastholde eller innføre strammere regler, som i enda høyere grad beskytter investorene. I forbindelse med en eventuell framtidig implementering av direktivteksten i dansk lovgivning vil det derfor være naturlig å diskutere på hvilke områder, det i Danmark ønskes skjerpa regler.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.