Jeg har merket at det å ha flest mulig biler på kortest mulig tid har blitt en trend i dagens liv i byen. Folk holder på å bytte til ny bil uten grunn. Det virker som bilen har blitt en måte for folk å uttrykke og vise sin status på – noe det sikkert har vært i mange år, bare ikke i like ekstreme former som det er akkurat nå. Hvert år er det så mange nye bilmodeller kommer opp, noe de naturligvis tjener godt på når folk bytter ut bilene sine i hytt og pine.
Det er både økonomisk og miljømessig uforsvarlig. Så spør deg selv – trenger du egentlig å kjøpe en ny bil?
Tenk på alle kostnadene som kommer med. Billån, forsikring og det som verre er.
Jeg hadde selv hørt folk si dette: «Jeg trenger uansett å betale for avdrag på billånet mitt hver måned, så hvorfor ikke bytte til en bedre ny bil» Det virker som å betale bilens avdrag har blitt en del av folks rutinemessige liv slik at om de ikke betaler ned på billånet for den terminen vet de ikke hva de skal gjøre med pengene.
Jeg vet at jeg kan støte mange mennesker ved å si at å kjøpe en ny bil ikke er nødvendig. Men det jeg sier er ikke at du ikke kan kjøpe en ny bil. Men når du ønsker å kjøpe en ny bil bør du tenke på hvorfor du vil kjøpe den. Er det nødvendig? Ønsker du å kjøpe det fordi du trenger det? Eller du ønsker å kjøpe den bare fordi du ønsker å vise fram til folk at du er rik? Kjøper du bilen for å øke ditt ego?
For min egen del kjøper jeg bare en bil når det trengs. Når jeg sier ”trengs”, mener jeg at jeg virkelig skal trenge denne bilen. Hvis huset mitt ligger på et område hvor jeg ikke har tilgang til offentlig transport, så vil jeg vurdere å kjøpe en bil. Hvis min gamle bil har for mange problemer, så jeg vil vurdere å bytte til en ny bil. Ikke hvis jeg vil skakkjøre meg økonomisk eller hindre Norges CO2-mål om å redusere dette på lengre sikt. For jeg er ikke en slik destruktiv person.
Du må tenke på økonomien. Tenk at billån er dyrt, og at du neppe vil kaste deg inn som gjeldsslave om du endelig har betalt ned masse på det forrige billånet. Ikke gjør privatøkonomien til noe forverret bare fordi du har lyst på blå i stedet for gul bil.
Foreløpig har jeg en bil som er 5 + år gammel. Jeg har ingen intensjon om å endre en ny bil akkurat nå i og med at min nåværende bil fortsatt er i god stand. Jeg har tenkt å bruke bilen i minst 10 år hvis forholdene ligger til rette for det. Egentlig benyttes bilen i dag av min kone til å kjøre seg til jobb. Jeg har ingen intensjon om å kjøpe en annen bil selv om det ikke er noe problem i å få en økonomisk.
Mine to tips:
– Behold den nåværende bilen.
– Kjøp ny bil KUN om økonomien ligger til rette for det.
– Ta offentlig transport når dette lar seg gjøre, for å spare både miljøet og lommeboken.
Det er ingen tvil om at det lønner seg privatøkonomisk både å beholde nåværende bil til den er utslitt og deretter kjøpe den minste og billigste bilen som dekker ditt daglige behov.
Fornuftig dersom du har det trangt økonomisk.
Men dersom du har det romslig og ikke behøver lånefinansiering?
Da blir spørsmålet vilken alternativ bruk av pengene dine kommer på tale:
1.
Eksempelvis kjøpe større og dyrere bolig?
Generelt foreta en annen (forbruks)investering enn bil?
Gjør du antakelig bare dersom du prioriter dette ønskemålet høyere enn ny bil.
2.
Spare pengene slik at arvingene får mer å sloss om? Med det gjør du både deg selv og arvingene en bjørnetjeste.
Personlig vil jeg hevde unødvendig bruk av penger på bil er i alle fall mindre idiotisk enn:
3.
stadig kjøpe og kaste klær og sko slik at du bruker minst 10 ganger mer på disse varene enn du ville ha gjort dersom du kun kjøpte det du har bruk for og brukte til det var utslitt.
4.
tilsvarende med stadig utbytting av møbler og annet husgeråd som er fullt brukbart.
5.
økt forbruk av alkohol, nikotin og andre laster.
6.
kvinneslektens overdrevne bruk av «trynekjemi» og kosmetiske operasjoner som kun tjener til å ødelegge helsa i det lange løp.
UANSETT
vil det å få flertallet til å legge disse dumme vanene på hylla med resultat langt lavere personlig forbruk føre til kollaps av dagens globale økonomiske system.
For det har «motoren» aksellererende øket vekst som både forutsetning for gode og medisin mot dårlige tider.
Egennytten står med andre ord i direkte konflikt med almennytten. Og for å gjøre vondt verre:
Menneskenes almennytte står i direkte kontrast til dets overlevelsesevne som biologisk art.
Dette av den enkle grunn at uendelig forbruk og forurensing er 100% umulig på en klode av endelig størrelse.