30-05-2008
Bankkunder skal ha flere valgmuligheter og betale mindre for ytelsene i banken, mener Parlamentets økonomi- og valutautvalg, som ønsker å gjøre det lettere for kundene å få gagn av bankprodukter på tvers av grensene. Det kan blant annet gjøres med å minske forskjellene mellom reglene i medlemslandene. EU-utsendingene understreker også behovet for å gjøre forbrukerne bedre rustet til å begå seg på det finansielle markedet.
I to initiativbetenkninger vil Parlamentet se nærere på vilkårene for bankkundene i EU. Betenkningen av Othmar Karas (Epp-Ed, AT) er en reaksjon på Kommisjonens grønnbok om finansielle tjenesteytelser i det indre markedet, og betenkningen av Gianni Pittella (PES, IT), ser nærere på Kommisjonens undersøkelse av detaljbanksektoren.
Kundene skal ha klare fordeler
I betenkningen av Othmar Karas gleder EU-utsendinger seg over Kommisjonens grønnbok om finansielle ytelser og om de konkrete målene om fordeler til forbrukerne i form av større tilbud, lavere priser og økte forbrukertillit. Den grenseoverskridende handelen (med unntak av investeringsinstituttene) er på nåværende tidspunkt meget begrenset. EU-utsendingene mener at det er viktig med en «målrettet full harmonisering» så man sikrer at medlemslandenes regler ligner hverandre mest mulig.
For å gjøre forbrukerne bedre i stand til å begå seg på et større marked, og være i stand til å dra fordeler av de mulighetene det gir, mener EU-utsendingene at det skal være meget høye standarder for forbrukerbeskyttelse i detaljleddet, og at det som supplement til forbrukerbeskyttelsen også skal gjøres mer ut av, å utdanne forbrukerne og utvikle den’ finansielle utdannelsen.’
Forskjellige regler hindrer grenseoverskridende banktjenester
I betenkningen av Gianni Pittella, understreker EU-utsendingene at de forskjellige reglene i landene er med til å utgjøre en hindring for at forbrukerne kan benytte banktjenester på tvers av grensene, og mener blant annet at reglene mot hvitvasking av penger er med til å utgjøre en hindring for brukernes mobilitet. De ber derfor Kommisjonen undersøke hvordan reglene for hvitvasking påvirker forbrukernes mobilitet.
Lett å skifte banker
Når kunder skifter banker, skal det foregå gliende og uten at adgangen til kontoen blir avbrutt, mener EU-utsendingene, som også peker på at banker bare må ta gebyr for å lukke en konto, hvis de er berettigete. EU-utsendinger mener at adgangen til å åpne en bankkonto er en temmelig, og at Kommisjonen derfor skal sette fokus på de faktorene som er med til å hindre utøvelsen av denne retten.
EU-utsendingene ønsker også mer gjennomsiktighet i forhold til gebyr og oppfordrer Kommisjonen til å sikre at banksektoren gir kundene alle relevante opplysninger før de åpner en konto.
Gebyr bankene imellom
Betenkningen oppfordrer også til å se nærere på de forskjellige typene gebyr bankene imellom, for kreditt kort, heve-maskiner og andre betalinger. EU-utsendingene ønsker at Kommisjonen skal fastlegge kriterier for hvordan operatørene skal arbeide på sammen dette området, så det sikres like vilkår.