05-06-2008
Bankkunder skal ha flere valgmuligheter og betale mindre for ytelsene i banken, mener Europaparlamentet, som torsdag vedtok to betenkninger, hvor EU-utsendingene ønsker å gjøre det lettere for kundene å få gagn av bankprodukter på tvers av grensene. Det kan blant annet gjøres med å gjøre reglene i medlemslandene mer likt. EU-utsendingene understreker også behovet for å gjøre forbrukerne bedre rustet til å begå seg på det finansielle markedet.
I to initiativbetenkninger, som ble vedtatt med stort flertall torsdag, ser Parlamentet nærere på vilkårene for bankkundene i EU. Betenkningen av Othmar KARAS (Ppe-de, AT) er en reaksjon på Kommisjonens grønnbok om finansielle tjenesteytelser i det indre markedet, og betenkningen av Gianni PITTELLA (PSE, IT) ser nærere på Kommisjonens undersøkelse av detaljbanksektoren.
Kundene skal ha klare fordeler
I betenkningen av Othmar Karas, som ble vedtatt med 452 stemmer for 44 imot og 13 verken for eller imot, gleder EU-utsendingene seg over Kommisjonens grønnbok om finansielle ytelser og om de konkrete målene om fordeler til forbrukerne i form av større tilbud, lavere priser og økte forbrukertillit. Den grenseoverskridende handelen (med unntak av investeringsinstituttene) er på nåværende tidspunkt meget begrenset. EU-utsendingene mener at det er viktig med en «målrettet full harmonisering» så man sikrer at medlemslandenes regler ligner hverandre mest mulig.
For å gjøre forbrukerne bedre i stand til å begå seg på et større marked og være i stand til å dra fordeler av de mulighetene det giver, mener EU-utsendingene at det skal være meget høye standarder for forbrukerbeskyttelse i detaljleddet, og at det som supplement til forbrukerbeskyttelsen også skal gjøres mer ut av å utdanne forbrukerne og utvikle den’ finansielle utdannelsen,’ og derigjennom ruste forbrukerne bedre til å treffe kvalifiserte valg i forhold til produktene på de finansielle markedet.
EU-utsendingene mener også at det skal rettes særlig oppmerksomhet mot markedsføring i forhold til sparinger og pensjonsordninger, da det er meget viktige produkter for forbrukerne.
Forskjellige regler hindrer grenseoverskridende banktjenester
I betenkningen av Gianni Pittella, som ble vedtatt med 562 stemmer for 16 imot og 10 verken for eller imot, understreker EU-utsendingene at de forskjellige reglene i landene er med til å utgjøre en hindring for at forbrukerne kan benytte banktjenester på tvers av grensene og mener blant annet at reglene mot hvitvasking av penger er med til å utgjøre en hindring for brukernes mobilitet. De ber derfor Kommisjonen undersøke hvordan reglene mot hvitvasking påvirker forbrukernes mobilitet.
Lett å skifte banker
Når kunder skifter banker, skal det foregå gliende og uten at adgangen til kontoen blir avbrutt, mener EU-utsendingene, som også peker på at banker bare må ta gebyr for å lukke en konto, hvis de er berettigete. EU-utsendinger mener at adgangen til å åpne en bankkonto er en temmelig, og at Kommisjonen derfor skal sette fokus på de faktorene som er med til å hindre utøvelsen av denne retten.
EU-utsendingene ønsker også mer gjennomsiktighet i forhold til gebyr og oppfordrer Kommisjonen til å sikre at banksektoren gir kundene alle relevante opplysninger, før de åpner en konto.
Gebyr bankene imellom
Betenkningen oppfordrer også til å se nærere på de forskjellige typene gebyr, som bankene krever av hverandre for f.eks. kreditt kort, heve-maskiner og andre betalinger. EU-utsendingene ønsker at Kommisjonen skal fastlegge kriterier for hvordan operatørene skal arbeide på sammen dette området, så det sikres like vilkår.