12-06-2008
EU-utsendingene fra Økonomi-og-Valutautvalget er enig med Kommisjonen i at Slovakia fra 1. januar 2009 kan tas i opp Euroen. De understreker likevel at Slovakia fortsatt skal gjøre en innsats for å holde inflasjonen nede, og at de skal fortsette reformene av sin økonomi.
I betenkningen av David CASA (Ppe-de, MT) peker på EU-utsendingene at Slovakia har oppfylt kriteriene for opptak i euroen, og hilser Slovakias opptak i euroen pr. 1. januar 2009 velkomment. EU-utsendingene henviser til Den Europeisk Sentralbanks bekymring over inflasjonen og ber Slovakia om å opprette et observasjonsorgan, som skal holde øye med prisutviklingen på dagligvarer. EU-utsendingene mener dessuten at den slovakiske regjeringen og sentralbank skal ta initiativ til å sikre en lav inflasjon og fortsette reformene av økonomien.
Endelig er EU-utsendingene bekymrete over de slovakiske borgernes mindre støtten til euroen, og de oppfordrer derfor de slovakiske myndighetene til å iverksette en offentlig informasjonskampanje, som skal forklare fordelene ved den felles valutaen og ta alle de nødvendige skrittene for å begrense prisstigninger i løpet av overgangsperioden.
FORSLAG Til Europa Parlaments LOVGIVNINGSMÆSSIGE BESLUTNING
om forslag til Rådets beslutning i henhold til traktatens artikkel 122, stk. 2, vedrørende Slovakias tilslutning til den felles valutaen 1. januar 2009
( KOM (2008) 0249 C6-0198/2008 – 2008/0095(CNS))
(Høringsprocedure)
Europaparlamentet ,
det henviser til Kommisjonens forslag til Råden ( KOM (2008) 0249 ),
det henviser til Kommisjonens konvergensrapport fra 2008 om Slovakia ( KOM (2008) 0248 og Den Europeisk Centralbanks (ECB) konvergensrapport fra mai 2008,
det henviser til forslag til Rådets beslutning om opphevelse av beslutning 2005/182/EF om et uforholdsmessig stort underskudd i Slovakia (SEK (2008) 0572),
det henviser til sin beslutning av 12. juli 2007 om årsrapport om euroområdet for 2007 (1),
det henviser til sin beslutning av 20. juni 2007 om forbedring av metoden for høring av Europaparlamentet i prosedyrer vedrørende utvidelse av euroområdet (2),
det henviser til sin beslutning av 1. juni 2006 om utvidelse av euroområdet (3),
det henviser til Rådets avgjørelse 2003/223/EF av 21. mars 2003 om endring av artikkel 10, stk. 2, i statutten for Det Europeisk System av Sentralbanker og Den Europeisk Sentralbank (4),
det henviser til sin beslutning av 13. mars 2003 om ECBs henstilling om Rådets beslutning om endring av artikkel 10, stk. 2, i statutten for Det Europeisk System av Sentralbanker og Den Europeisk Sentralbank (5),
det henviser til EF-traktatens artikkel 122, stk. 2, som danner grunnlag for Rådets høring av Parlamentet (C6-0198/2008),
det henviser til forretningsordenens artikkel 51,
det henviser til betenkning fra Økonomi-og-Valutautvalget (A6-0231/2008),
A. som henviser til at Slovakia har oppfylt Maastricht-kriteriene i overensstemmelse med Ef-traktatens artikkel 121 og protokollen om konvergenskriteriene, som det heri henvises til
B. det henviser til at en delegasjon fra Parlamentets Økonomi-og-Valutautvalg har besøkt Slovakia for første gang for å vurdere om landet er klart til å tiltrede euroområdet,
C. som henviser til at erfaringen 10 årer etter opprettelsen av Den Økonomisk og Monetær Union har vist at insentivene til å gjennomføre strukturelle reformer avtar etter tiltredelse av euroområdet, og spørsmålet om varig karakter har fått økt betydning,
1. godkjenner Kommisjonens forslag;
2. går inn for Slovakias tilslutning til euroen 1. januar 2009;
3. noterer seg at EF-traktatens artikkel 121 fastslår om det er oppnådd en høy grad av konstant konvergens ved å undersøke om de enkelte medlemsstatene har oppfylt følgende kriterier: en høy grad av prisstabilitet; holdbare offentlige finanser; overholdelse av de normale utsvingsmarginene i valutakursmekanismen og den varige karakteren av den konvergensen, medlemsstaten har oppnådd, samt av dens deltakelse i det europeiske monetære systemets valutakursmekanisme, som avspeilt i de langfristete rentesatsene;
4. konstaterer at Den Europeisk Sentralbanks konvergensrapport fra 2008 identifiserer risikoer, hva angår holdbarheten av den lave inflasjonstakten, som er oppnådd, og oppfordrer inntrengende til at det tas de nødvendige skrittene for å unngå inflasjon;
5. er bekymret over avvikelsen mellom Kommisjonens og Sentralbankens konvergensrapporterer, hva angår inflasjonens varige karakter;
6. henstiller at de slovakiske myndighetene oppretter et observasjonsorgan, som kan overvåke prisene på utvalgte basisvarer på ukentlig basis med henblikk på å bekjempe falske forestillinger om prisstigninger;
7. oppfordrer den slovakiske regjeringen til å sikre en videreføring av de nødvendige strukturelle reformene av arbeids-, tjeneste- og varemarkedet ved spesielt å sikre en økte mobilitet på arbeidsmarkedet og investeringer i menneskelig kapital; oppfordrer den slovakiske regjeringen til å sikre konkurranse, spesielt i følsomme sektorer som energisektoren;
8. oppfordrer Slovakias regjering til sammen med den slovakiske sentralbanken å sikre en stabil lav inflasjon, som kan oppnås gjennom ytterligere budsjettkonsolidering og en tilstrekkelig stram finanspolitikk med henblikk på å oppnå likevekt i budsjettet på mellomlang sikt; oppfordrer arbeidsmarkedets parter i Slovakia til å holde lønnsstigningene på linje med produktivitetsstigningen i en overskuelig framtid;
9. understreker, at den skattepolitikken som føres av de medlemsstatene som deltar i euroområdet, skal være i overensstemmelse med prinsippene om god regjeringsføring på beskatningsområdet;
10. gjentar sin fast overbevisning om at Rådet og Kommisjonen bør anlegge den holdningen at en prosedyre i forbindelse med et uforholdsmessig stort underskudd vedrørende en medlemsstat skal være avsluttet, før det foretas en vurdering av om Maastricht-kriteriene er oppfylt, som fastlagt i artikkel 2 i protokollen om konvergenskriteriene; beklager at Kommisjonen enda en gang ikke har klart å anvende traktaten korrekt i denne henseenden;
11. oppfordrer medlemsstatene til å gi Kommisjonen mulighet for å vurdere oppfyllelsen av Maastricht-kriteriene på grunnlag av klare, aktuelle og pålitelige data av høy kvalitet;
12. er bekymret over de slovakiske borgernes mindre støtten til euroen; oppfordrer derfor de slovakiske myndighetene til å iverksette en offentlig informasjonskampanje, hvem sin sikt er å forklare fordelene ved den felles valutaen, og ta alle de nødvendige skrittene for å begrense prisstigninger i løpet av overgangsperioden;
13. noterer seg de bestrebelsene som er blitt gjort av alle parter for å forbedre de betingelsene hvorunder Parlamentet utøver sin rett til høring i henhold til EF-traktatens artikkel 121 og 122 i forhold til opplysninger og tilretteleggelse, og gleder seg over Økonomi-og-Valutautvalgets initiativ til å organisere et studiebesøk i Slovakia for å foreta sin egen vurdering av situasjonen;
14. henstiller til Kommisjonen og Den Europeisk Sentralbank å ta hensyn til alle aspekter, når de anbefaler den endelige valutakursen for den slovakiske korunaen;
15. oppfordrer Råden til å underrette Parlamentet, hvis det ikke akter å følge den teksten, Parlamentet har godkjent;
16. anmoder Råden om fornye høring, hvis det akter å endre Kommisjonens forslag i vesentlig grad;
17. pålegger sin formann å sende Parlamentets holdning til Rådet, Kommisjonen, Den Europeisk Sentralbank, Eurogruppen og medlemsstatenes regjeringer og parlament.
4. april 2008 anmodet Slovakia om en vurdering av om det oppfylte de nødvendige betingelsene for å kunne slutte til seg euroen 1. januar 2009 i henhold til EF-traktatens artikkel 122, stk. 2. Innholdet av de konvergensrapportene som skal utarbeides av Kommisjonen og Den Europeisk Sentralbank, er bestemt i EF-traktatens artikkel 121, stk. 1, og protokollen om konvergenskriterier, som er tilføyd traktaten. Slovakia er for øyeblikket en «medlemsstat med dispensasjon» og dermed ikke medlem av euroområdet.
EF-traktatens artikkel 122, stk. 2, fastlegger, at Råden på grunnlag av rapportene fra Kommisjonen og Den Europeisk Sentralbank etter høring av Europaparlamentet og etter drøfting i Det Europeisk Råd bestående av stat- og regjeringssjefene på forslag fra Kommisjonen ved kvalifisert flertall treffer avgjørelse om, hvilke medlemsstater med dispensasjon som oppfyller de nødvendige betingelsene basert på kriteriene i artikkel 121, stk. 1, og opphever de vedkommende medlemsstatenes dispensasjon. 7. mai 2008 foreslo Kommisjonen at Slovakia slutter til seg euroen i 2009.
Europaparlamentet skal gjennomgå den konvergensrapporten som er inngitt, og avgi uttalelse. Til tross for betraktelige forbehold i enkelte spørsmål anbefaler talspersonen at dispensasjonen oppheves med virkning fra 1. januar 2009.
Om konvergenskriteriene under EF-traktatens artikkel 121, stk. 1, og den nøyaktige oppfyllelsen av disse kriteriene, særlig om det er oppnådd en høy grad av konstant konvergens:
1. Den nasjonale lovgivningens forenlighet med artikkel 108 og 109 og med Escb-statutten
For å fjerne de manglende overensstemmelsene, som ble pekt i på konvergensrapporten fra 2006, er loven om Slovakias sentralbank blitt justert tilsvarende. Den juridiske vurderingen foretatt av Den Europeisk Sentralbank og Kommisjonen førte til den konklusjonen at disse endringene har gjort bestemmelsene fullt ut forenelige med traktaten og ESCB-statutten. Kriteriet er oppfylt.
2. Oppnåelse av en høy grad av prisstabilitet
Med en gjennomsnittlig inflasjonsrate på 2,2 % i referanseperioden (april 2007 til mars 2008) ligger Slovakia klart under referanseverdien på 3,2 %. Kriteriet er oppfylt fullt ut. Det er likevel stadig tvil med hensyn til holdbarheten av den lave inflasjonsraten i Slovakia: For det første kan noen av de faktorene som hittil har bidratt til en lav inflasjon, gå hen og vise seg å være av midlertidig art. Inflasjonen steg allerede til 3,6 % i mars 2008. For det andre har vurderingen av den nominelle kursen for den slovakiske koronaen hatt en inflasjonshemmende virkning, som vil falle bort, når euroen først er vedtatt. For det tredje vil det relativ lave prisnivået i Slovakia (58 % av EU-gjennomsnittet i 2006) muligens føre til prisstigninger på lang sikt. På denne bakgrunnen mener talspersonen at det er vesentlig, at man nøye overholder de politiske forpliktelsene, som er vedtatt, så som erklæringen mellom arbeidsgivere og fagforeninger om å holde lønnsstigningene i takt med veksten i produktivitet og regjeringens løfte om å oppnå balanse på det generelle statsbudsjettet innen 2011.
3. Holdbarheten av statens finansielle posisjon;
Slovakias statsunderskudd er blitt brakt i de senere årene og lå i 2007 på 2,2 % av BNP (forventes i 2008 å bli på 2,0 %), altså tydelig krysse enn referanseverdien på 3 %. Det hersker likevel stadigvekk tvil om om det lave budsjettunderskuddet i Slovakia er holdbart, særlig sett på bakgrunn av de solide vekstratene gjennom de senere årene, idet en strammere skattepolitikk ville ha vært mulig foruten lavere vekstrater i fremtiden. Prognosen for 2009 på 2,3 % er allerede betraktelig over det nasjonale målet på 1,7 % av BNP. Dessuten forventes det strukturelle underskudd å forverres mellom 2007 og 2008, noe som ikke er i overensstemmelse med Stabilitets-og-Vækstpagten.
Forholdet mellom statsgjeld og BNP er falt betragtelig siden 2000, hovedsakelig takket være privatiseringsinntekter, og var på 29,4 % i 2007, markant under referanseverdien på 60 %.
En avgjørelse fra Råden er i kraft, hvorfølge som er et uforholdsmessig stort underskudd i Slovakia. I henhold til artikkel 2 i protokollen om konvergenskriteriene er det nødvendig, at den vedkommende medlemsstaten på tidspunktet for undersøkelsen ikke bør være underlagt en avgjørelse fra Råden under traktatens artikkel 104, punkt 6, som fastslår at det er et uforholdsmessig stort underskudd. Kriteriet kan bare oppfylles, hvis Råden beslutter å oppheve prosedyren i forbindelse med et uforholdsmessig stort underskudd for Slovakia, noe som betyr at kriteriet ikke er oppfylt på nåværende tidspunkt og på tidspunktet for undersøkelsen.
I sin beslutning av 18. juni 2007 om forbedring av metoden til høring av Parlamentet i forbindelse med utvidelse av euroområdet oppfordret Europa-Parlamentet Kommisjonen og Råden til å anlegge den holdningen at en hvilken som helst underskuddsprosedyre vedrørende en medlemsstat skal være avsluttet, før det foretas en vurdering av oppfyllelsen av Maastricht-kriteriene. Ikke å være underlagt en prosedyre for uforholdsmessig stort underskudd er en vesentlig sjanse for medlemsstatene til å bevise at de er i stand til og rede til å overholde Stabilitets-og-Vækstpagten, som i seg selv er en grunnleggende del av styringen av ØMU. Den kjensgjerning at det enda er en prosedyre for uforholdsmessig underskudd, som ikke er blitt stilt inn, før det ble foreslått å oppheve en dispensasjon for en medlemsstat, skal det derfor ikke tas alt for lett på.
4. Overholdelse av de normale utsvingsmarginene i valutakursmekanisme II i mindst de to siste årene
Slovakia har deltatt i Erm ii siden 28. november 2005. Den slovakiske koronaen er siden da blitt vurdert i forhold til euroen. Med virkning fra 19. mars 2007 ble den sentrale kursen for den slovakiske koronaen i Erm ii revaluert med 8,5 % for å avspeile vurderingen. Den slovakiske koronaen er blitt vurdert flere ganger siden og handles innenfor utsvingsmarginen, men markant over den nåværende sentrale pariteten. Det har likevel ikke funnet noen devaluering sted i de siste to årene, så kravet er oppfylt.
5. Konvergensens holdbarhet sett fra ut rentenivå på lang sikt
Den gjennomsnittlige langsiktige renten i referanseperioden var på 4,5 %, klart under referanseverdien på 6,5 %. Kriteriet er oppfylt.
6. Økonomisk integrasjon og konvergens
Ifølge artikkel 121, stk. 1, siste del, skal også andre faktorer, som har relevans for økonomisk integrasjon og konvergens, f.eks. finansiell markedsintegrasjon og markedsintegrasjon for produkter samt utviklingen i betalingsbalansen, undersøkes.
Den slovakiske økonomien er i omfattende grad integrert i EU, omfattende samhandel og FDI-forbindelser med andre medlemsstater og en finansiell sektor, som i vesentlig grad er integrert i EUs økonomi. Den eksterne balansen (dvs. betalingsbalansens løpende poster og kapitalposter til sammen) har vært ytterst flyktig i de senere årene, mens underskudd alltid har kunnet finansieres gjennom store utenlandske nettoinvesteringer. I 2006 oppnådde Slovakia et BNP pr. innbygger målt i kjøpekraft på 63,7 % av gjennomsnittet for EU7. Kriteriet er oppfylt.
7. Avstemningsmodaliteter i ECBs Styringsråd
I henhold til ESCB-statuttens artikkel 10, stk. 2, endres avstemningsmodalitetene i ECBs Styringsråd, når antallet av sentralbanksjefer, som representerer de nasjonale sentralbankene, i euroområdet overstiger 15, noe som vil være tilfellet, hvis Slovakia slutter til seg euroområdet.
Råden vedtok i 2003 avgjørelsen om de nye avstemningsmodalitetene basert på en ECB-henstilling, som ga mulighet for denne endringen med det formålet å bevare Den Europeisk Centralbanks Styrelsesråds kapasitet til effektivt og rettidig å kunne treffe avgjørelser i et utvidet euroområde. Avgjørelsen innfører en rotasjonsordning, som er basert på en inndeling av landene i tre kategorier etter sin størrelse, som definert av BNP, og bankaktiviteter. Europaparlamentet har likevel i sin beslutning avvist ECB-henstillingen og igjen slått til lyd for den eksisterende regelen, ifølge noe som alle sentralbanksjefer i euroområdet har full og uinnskrenket stemmerett, eller det kan som alternativ innføres en ordning, hvor operasjonelle avgjørelser så som hevelse av rentene, vil bli truffet av ett styre, som utvides til ni medlemmer. Den sistnevnte løsningen ville imidlertid kreve en endring av EF-traktaten.
Selv om ECBs Styrelsesråd kunne treffe avgjørelse med to tredjedelers flertall om å utsette starten på rotasjonsordningen inntil den datoen hvor antallet av medlemmer av Styrelsesrådet overstiger 18, mener talspersonen, at modalitetene for rotasjonsordningen, dvs. i hvilken retning stemmerettighetene ville rotere og hyppigheten av denne rotasjonen, bør spesifiseres så snart som mulig, for at man kan være forberedt på ytterligere utvidelser av euroområdet.
8. Høring av Europaparlamentet
Etter å ha funnet det vanskelig å utføre en uforbeholden og objektiv undersøkelse av konvergenskriteriene i overensstemmelse med betingelsene fastlagt i EF-traktaten i forbindelse med Slovenias, Kypros’ og Maltas tilslutning til euroen, har Europaparlamentet vedtatt en beslutning om forbedring av metoden til høring av Europaparlamentet i forbindelse med prosedyrer vedrørende utvidelsen av euroområdet. Kommisjonen har gjort noen bestrebelser på å gi Europaparlamentet mer tid til overveielse ved å vedta konvergensrapportene for 2008 så snart som mulig etter Eurostats offentliggjøring av data vedrørende underskudd og gjeld, idet Eurostat også innvilget i å offentliggjøre disse dataene innen utløpet av den lovgivningsmessige fristen. Disse bestrebelser påskjønnes i høy grad, men Europaparlamentets tidsramme er likevel stadig krevende.