Virtuell valutahandel skal beskattes med 20 prosent. Den beskjeden har de kinesiske skattemyndighetene sendt ut til skattekontorene.
Det er ikke lengre skattefritt å selge enorme landområder i Second Life eller sekkevis av virtuelle gulldukater i World Of Warcraft. I hvert fall ikke for kinesere. De kinesiske skattemyndighetene har nettopp bestemt at all virtuell inntekt skal beskattes med 20 prosent, skriver Wall Street Journal.
Skatten kommer særlig til å treffe valutaspekulanter, som kjøper virtuell valuta og selger det videre med fortjeneste. Ifølge firmaet iResearch så opplever den kinesiske virtuelle økonomien en vekst på opp mot 20 prosent årlig.
De kinesiske myndighetene har lenge hatt mistanke til at organiserte kriminelle bruker virtuell valuta til å hvitvaske pengene sine. Beslutningen har vekket sinne blant online-spillere. De finner det paradoksalt at de skal beskattes, mens internettfirmaene går frie.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.