Factoring er en populær måte å øke likvide midler i en bedrift. Tjenesten er ikke gratis. For en del bedrift er kostnaden mellom to til tre prosent av faktureringsbeløpet for pengene. Foretaget får tilgang til likvide midler fortere og slipper administrasjonskostnader med å overvåke hvis kunden betaler fakturaen.
Alternativet for de fleste bedrifter er å øke kreditten hos banken eller ta opp ny banklån. Kostnadene for banklån eller kreditter innebærer også kostnader. Alle bedriftene kan heller ikke øke kredittene sine eller få nye banklån. Når banken ikke stiller opp med nye kreditter er factoring et alternativ.
Finansselskapet som håndterer factoringtjenestene tar hånd om inndrivning av obetalde fakturaer. En besvær som mange bedrifter ikke vil håndtere. For å opprettholde en god goodwill mot kundene sine er det viktig at en bedrift som tyr til et finansselskap underretter selskapet om det finnes en tvist eller reklamasjon som rører fakturaen.
Hvis finansselskapet sender betalingspåminnelse til en kunde som har reklamert en vare eller tjeneste slik er det ikke bra. Kunden blir oftest opprørt. Badwill blir resultatet. Finnes den grunnen for reklamasjonen kan i verste tilfeller kunden slutte å handle med bedriften. En del kunder er litt ømtåligere enn andre.
Det finnes mange finansselskap som arbeider med factoring. Arbeidsmetoden skiller seg til. En god ide er å undersøke hvor seriøs finansselskapet er og hvordan de arbeider før oppdrag overlates til dem.
Det er ikke uvanlig at factoringbedriften stiller krav på hvilke kunder bedrift selger til. Fakturaer som er stilte til bedrift med lav kredittverdighet kan nektes av finansselskapet. I mellom store bedrifter er dette ømtålig. En kunde som har gjort forretninger med bedriften i mange år kan helt plutselig bli tvunget å betale kontant, på grunn av at foretatt har overgått til factoring. I litt større bedrift kan selgerne ikke påvirke hvordan økonomiavdelingen arbeider. Det har skjedd at gode kunder forsvinner fordi at ledelsen har besluttet at alle utgående fakturaer skal håndteres av et finansselskap.
Vid factoring skal det framgå av fakturaen at betaling skal skje til finansselskapet. Denne delen er viktig. Betales fakturaen til bedriften som man handler av gjelder ikke betaling. I aller fleste tilfeller håndterer foretatt dette ved å sende pengene videre til finansselskap og saken er ut av verden. Men skulle den rare situasjonen oppstå at foretatt som har fått betalt går inn konkurs og dermed ikke kan sende pengene til finansselskapet blir det kronglete. Finansselskapet som har fordringen kan kreve deg på betalingen en gang til. Dette på grunn av at det av fakturaen sto at betaling skulle skje til finansselskapet. Betalingen har ikke skjedd med befriende virkning, som juristene kaller det. Se en ekstra gang før du betaler neste faktura. Hvem vet kanskje har bedriften som du handler med overgått til factoring.