Norges første varemerkesøknad ble levert 3. januar 1885, kl. 11.45, og kom fra Frydenlund bryggerier. Siden den gang har Patentstyret behandlet utallige søknader om enerett til navn og logoer. Nå har de innvilget varemerke nummer 300.000.
«En milepæl i norsk varemerkehistorie», sier avdelingsdirektør i Patentstyret, Bernt Boldvik. Han legger til at behovet for å markere eierforhold og kvalitet på en vare, går langt tilbake i historien. Arkeologiske utgravninger har vist produktsegl som er 5500 år gamle. Vikingene lagde bumerker på eget gods, og i middelalderen fikk brennevinskagger svidd inn merker som garanti mot at innholdet ikke var vannet ut.
Ønsket om enerett til navn og kjennetegn har ikke blitt mindre i vår tid: de siste årene har Patentstyret satt stadig nye rekorder i antall varemerkesøknader. Og varemerke nummer 300.000 bærer navnet UKAP AS. Det er et konsulentselskap i Trøndelag som retter seg mot sjømatnæringen og maritim industri.