Kvartalregnskap gir mediumomtale og øker fokus hos aksjonærene – men skaper de verdi for virksomheten?
Forbruket av finansnyheter har vært i kraftig vekst de senere årene, godt hjulpet på vei av en kanskje allmenn oppfatning av at det skjer spennende og avgjørende ting på finansmarkedene, man som investor kan tjene på.
Medier og børsmeklere slår mange ganger på tromme for, at hvis man som aksjeeier ikke følger med i nyhetsstrømmen, ja så er risikoen for fatale tap enorm.
Informasjonsstrømmen fra virksomheter på allverdens børser er steget tilsvarende kraftig de senere årene.
For 15 år siden var det de færreste selskapene, som dedikerte store ressurser til å fôre aksjemarkedet med informasjon.
I dag har selv den minste rugbrødsfabrikken sin egen «Investor relations-avdeling», som alltid stiller opp, når kvartalsregnskapet skal avlagt eller børsmeklernes aksjesanalytikere skal nurse – gjerne sammen med selskapets administrerende direktør forstås…
Informasjon er det masser av, men spørsmålet er om denne kvartaløvelsen med regnskapstall og meldinger vitterlig er verdiskapende eller bare sysselsettingsterapi?
Faktum er nemlig, at det dedikeres enorme ressurser til denne kvartalsvis avleggelsen. Både blant virksomheter, analytikerne og investorene.
Problematikken er likevel ikke bare de dedikert ressursene. Verst er det kanskje, at markedet tenderer mot en ukritisk behandling av det opplyst inntjeningstallet – at de kvartalsvis regnskapstallene er notorisk ustabile som retningsgivende peilesmerke for det enkelte selskapet.
Skaper informasjon verdi?
Enda mer foruroligende er det, når virksomheter velger å utsette potensielt attraktive investeringer, da det på kort sikt risikerer å falle skjevt av markedets kortsiktige kvartalsforventninger.
Ifølge en analyse basert på 401 amerikanske finansdirektører (1) ville 55,3 prosent av disse utsette et verdiskapende prosjekt, hvis det betydde at det inneværende kvartalet ville skuffe forventningene.
For den verdiskapende virksomheten og langsiktige investor er resultatene dypt bekymrende. Interessant var det derfor, da konsulentvirksomheten McKinsey undersøkte hvem som var den største etterspør etter kvartalsvis resultat og meldinger.
Bedre investeringer?
Ifølge McKinsey er det overveiende børsmeklernes aksjesanalytikere, som stiller krav om kortsiktige regnskapsrapportering og inntjeningsforventninger. Mens under halvdelen av virksomheter selv og investorene stiller krav om disse opplysningene (2).
Sikkert for at man dermed gjerne vil lave bedre aksjeanbefalinger og gi kundene mulighet for bedre investeringer? Eller hva?
Med satser i enda en McKinsey-analyse av virksomheter, som begynte å avgi kvartalsmeldinger, var konklusjonen entydig: Merutbyttet ble ikke forbedret! (3).
Dermed synes mye å indikere at denne kvartalsvis øvelsen bare har bidratt til økte informasjonsstrøm og sikkert også en økte handelsaktivitet til gagn for børsmekleren, fremfor investoren.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.