Web push-varsler: alternativ til e-postmarkedsføring?

Category: Annonsering 347 1

Tiendeo melder om gode resultater ved bruk av Web push.

(Off topic info til SEO interesserte: Infografikken under her samt alle de andre opplysingene i denne posten er levert av Tiendeo og er et strålende eksempel på hvordan man skaffer seg omtale og link på relevante blogger ved hjelp av å levere artikler med god og nyttig info 🙂 )

Hva er Web push?

Inntil lanseringen av web push-standarden var e-post den eneste muligheten medier og annonsører hadde til å nå mobilbrukere som ikke var på nettsidene deres og som ikke hadde installert mobilappene deres. Det samme gjaldt desktop-brukerne: Den eneste kanalen til brukere som ikke var innom nettsiden, var e-post.
Den store fordelen: Teknologien har alle de samme fordelen som push-varsler fra mobilapper, uten at brukerne trenger å ha installert en app. De kan se push-varslene på en hvilken som helst enhet; mobiltelefon, nettbrett eller PC.

Web push er en ny markedsføringskanal med mindre konkurranse og overlegne opt-in-rater sammenlignet med andre kanaler. Teknologien kan levere mer relevant og synligere innhold til brukerne via flere enheter.
Selv om brukerne må gi sin tillatelse til å motta push-varsler (“opt-in”), behøver de ikke å oppgi personlig informasjon som navn, e-postadresse eller telefonnummer. Kanalen gjør det mulig å levere meldinger til en brukers nettleser selv når brukeren ikke har nettleseren åpen.

Erfaringer med Web push

De erfaringene Tiendeo.no så langt har gjort med web push-markedsføring viser at brukerne har lavere terskel for å gi tillatelse til å motta web push-varsler, sammenlignet med kanaler som nyhetsbrev og annen e-post. “Å tiltrekke seg brukere med denne nye teknologien er fem ganger så effektivt som tradisjonelle kanaler,” sier Eva Martin, administrerende direktør for nettportalen som spesialiserer seg på kundeaviser og tilbudskuponger.

Hele 80-90 % av web push-varslene blir sett. Dette står i sterk kontrast til e-post, der bare 10-25 % av meldingene blir åpnet og lest. Klikkraten for web push-varsler er 27 %, mens den for e-postmarkedsføring er 5-10 %.

Til nå har Tiendeo registrert gjennomsnittlige opt-in-rater for web push-varsler på 3-5 %.

Web push-varslinger er derfor et attraktivt verktøy for markedsførere. Varslene utgjør et alternativ til den daglige syndfloden av e-post: de oppretter en direkte kanal mellom brukerne og deres foretrukne nettsider. Web push-varsler fungerer på samme måte som push-varsler fra mobilapper, bortsett fra at de sendes via nettleserne på en mye enklere måte.

Facebook var blant de første nettstedene som tok i bruk web-push teknologien. Etter hvert har de fått selskap av flere, blant andre Tiendeo.no som har flere store aktører innen varehandelen som kunder.
“Å tiltrekke seg brukere med denne nye teknologien er fem ganger så effektivt som tradisjonelle kanaler.”

Web push i startgropa

Google Chrome har brukt web push-teknologien til å sende interne meldinger siden 2010, men det var ikke før med versjon 42 at teknologien også ble gjort tilgjengelig for kommunikasjon mellom brukerne og de nettsidene de er mest interesserte i.
I januar 2016 introduserte Mozilla web push-varsler for Firefox. Ifølge Mozilla er teknologien spesielt nyttig for virksomeheter som “e-postleverandører, værmeldingstjenester, sosiale medier og forhandlere som brukerne besøker ofte for å holde seg oppdatert.” Teknologien støttes nå av Chrome, Firefox og Safari.

 

Tiendeo-infografikk - web push vs epost

1 thoughts on “Web push-varsler: alternativ til e-postmarkedsføring?

  1. Voluntaryisten

    Kult!

    Spennende notification integrering i OS. Jeg bruker archlinux med chromium 50 og fikk opp OS-notification som jeg aldri har sett før faktisk. Ganske nice.

    Jeg finner ikke noe arkiv av notifications da. Virker som jeg må være tilstede for å få med meg viktig informasjon.

Legg til kommentar