Når man vil tjene penger på nettstedet sitt, hvor skal man velge å bli affiliate? Vi har tonnevis av annonseprogrammer å velge mellom. I Norge har vi Tradedoubler, Euroads, Clash, Adservice, MM Medier, Guava og flere til. På engelsk har vi amerikanske Clickbank, Commision Junction, eBay og Amazon + tonnevis av halvkjente og ukjente.
Alle er litt forskjellige og alle har litt forskjellige betingelser for deg som affiliate.
Så hvordan velge det som er best for deg? Jeg selv bruker en miks av alt nevnt over her, men er man ny i gamet så er det ikke lett å velge riktig. Her er noen tips om hvordan du kan velge det annonseprogrammet som er riktig for deg.
1. Relevans, relevans, relevans
Å ha annonser som treffer leseren er det viktigste innen annonsering. Bare med relevante annonser får du følgende fordeler:
- fordi leseren er interessert i produktet i annonsen
- mindre annonseblindhet, leseren er interessert
- fordi klikk konverterer bedre for annonsøren
- hvert klikk er verdt mere ettersom ROI er høyere
- fordi leseren er interessert så tåler de flere annonser
2. Kan du lage egne tilpassede annonser?
Annonser har etterhvert blitt en del av det daglige bildet når vi surfer på Internett. Annonseblindhet er en følge av dette og har du muligheten for å lage egne annonser som stikker seg ut på et eller annet vis, eller blender inn, kanskje med valgfrie formater eller farger så har du følgende fordeler.
- fører til at annonsene ligner mere på innholdet på siden = flere klikk og høyere kvalitet på klikkene.
3. Hvor mye tjener man?
Noen annonseprogrammer tar det meste av annonsekronene som annonsøren betaler, men som affiliate vil du ha mest mulig av pengene. Hvis du syns at annonseprogrammet ditt tar en for stor del av kaka bør du se deg om etter andre muligheter. Taktikken til selskapene bør være å betale deg som affiliate mest mulig slik at flest mulig vil bruke dem, desverre så skjønner ikke alle dette. Så betaler de lite? Glem dem.
4. Hvordan er support?
Support er viktig, i en så mangefasettert bransje vil du alltid ha noen spørsmål og du vil alltid ha raske svar. Hvis supporten er dårlig, hva gjør man da? Jo, skifter selskap. Det beste er å ha en fast person du kan henvende deg til.
Det var det, lykke til 🙂
NB!! Har du flere tips vil jeg sette pris på om du skriver om det i kommentarfeltet under her.