Utnytter du dine interne lenker?

Category: Lenkebygging, Søkemotoroptimalisering 325 1

Jeg møter stadig vekk folk som jobber innen markedsføringsbransjen og vi ender alltid med å utveksle tips. En gjenganger er hvor viktig det er å bygge inngående lenker og det er alltid noen som føler seg ekstra smarte ved å påpeke hvor viktig det er med lenker fra relevante nettsteder. Jeg har et spørsmål til dere – Hvilken nettside tror dere er den mest relevante til temaet deres? Det er din egen nettside det.

Jeg jobbet for en stund siden med en nettside for en datterorganisasjon av Rotary. Nettsiden var vel sånn ca 3-4 år gammel og har alltid stått på samme domene. Nettstedet hadde bygget bra med innlenker gjennom media og diverse andre småsider gjennom årene. Derimot kjørte den på et gammelt og ustrukturet CMS, dårlig internlenking og rotete kildekode. Oppdraget mitt var å bygge en ny nettside fra bunnen av som skulle stå på et nytt domene.

3 måneder senere ligger den nye nettsiden jeg bygget langt foran den gamle i søkemotorene, med en-tiendedel av innlenkene og et helt nytt domene. Faktisk har jeg ikke gjort noe søkemotoroptimaliseringsarbeid utenfor nettsiden, da det ikke var en del av avtalen. Hvordan er det da mulig å gå forbi den gamle nettsiden så lett? Svaret er enkelt – On-site søkemotoroptimalisering er viktigere enn du tror.

Etter min mening bør man se på sin egen nettsides lenker før man begynner å jakte etter innkommende lenker. Om du skal bygge nettsiden fra bunnen av er det selvfølgelig noe du bør ha med fra starten av, men om du har en allerede vel etablert nettside er det ikke alltid like enkelt. Det er allikevel mye du kan gjøre. Her er noen av mine tips..

1. Optimaliser dine ankertekster. Ankerteksten er veldig viktig, men den er nytteløs om ikke landingssiden også inneholder nøkkelordet (helst i både tittel, h1 og tidlig i body). Ankerteksten forteller hva landingssiden handler om så det er viktig at du bruker gode nøkkelord i ankerteksten. Trykk her er en veldig dårlig ankertekst som brukes alt for ofte.

2. Bruk absolutte lenker. Bytt ut /sidenavn.htm med http://domene.no/sidenavn.htm. Jo eldre siden din blir jo mer vil dem dra hverandre opp i søkemotorene. Det er også en fordel når alle disse tullingene som fortsatt sverger til scraping slår seg løs på siden din at dem får med hele nettside-adressen.

3. Kutt ned på utgående lenker per side (eller evntuelt legg på rel=»nofollow»). Jo mindre utgående lenker du har, jo mer «lenke juice» har du å gi til dine egne interne sider og mindre blir sendt bort til andre sider. En god standard kan være å maks ha 10 utgående lenker per side.

4. Inkluder lenkene i innholdet. Les gjennom tekstene dine og finn ut hvor du kan plassere lenker. Det er ingen lov som sier at lenkene bare hører hjemme i menyen. Ikke overdriv det – det holder med en lenke til en side per side du jobber med. Det ryktes at lenkene som du finner inne tekstene har mer verdi enn lenker i menyen, selv om ingenting har blitt bevist enda.

5. Jobb med forsiden din og lenk til de viktigeste undersidene fra den. Forsiden din er høyst sannsynlig den mest mektige siden på ditt nettsted, så det er da viktig at du bare lenker til de viktigeste sidene dine fra den. Det kan faktisk være en liten ide å bruke rel=»nofollow» mindre viktige interne sider som kontaktsiden, informasjonen om bedriften din osv. Da blir det mer «lenke juice» til produkt og salgssidene dine.

1 thoughts on “Utnytter du dine interne lenker?

  1. Pingback: Gode Norske Ressurssider | Nattbarn.no

Legg til kommentar