Title tag – hvorfor og hvordan

Category: Brukervennlighet, Søkemotoroptimalisering 413 1

Hva er en title tag?

Title tagen er og vil kanskje alltid bli en av de viktigste faktorer man skal ta hensyn til hvis man vil rangere godt i søkemotorene. Faktisk så kan bare en liten fix på title tagen ofte føre til høyere (eller lavere) ranking. Og fordi title tagen er det som brukeren ser når det søkes på Google vil klikk på linken føre til målrettet trafikk inn til ditt nettsted.

Søkemotorer og title tags

Title taggen er definert som en av «de tre store» når det kommer til hvilke elementer søkemotorene legger vekt på når de rangerer sider i SERP. De to andre «store» er innholdet på siden og linker som peker til siden.

Skal man bruke firmanavn i title tag?

Dette er tydeligvis noe mange lurer på. Svaret er ja, man kan bruke firmanavn i title tag. Og hvis det dreier seg om et kjent firma så kan man bruke firmanavnet først i tagen. Branding, branding, brandig 🙂

Men ikke bruk kun firmanavnet der. Alle firmaer, kjente og ukjente, vil tjene på å ha en god beskrivelse av siden i tagen. En god beskrivelse av siden er bra både for folk og søkemotorer.

Title tagen bør inneholde spesifike nøkkelordfraser

Hvis firmaet ditt heter Blåsokken AS og selger blå sokker på Sundalsøra bør man ikke kun bruke «Blåsokken AS» i title tag, man bør f.eks. bruker «Blåsokken AS | Blå sokker på Sundalsøra». Er du en blåsokkselger så ønsker du at nettsiden din skal rangere for søkefraser som blåsokk, blå raggsokker osv. Vær spesifik. Hvis du selger sokker til kun et lite utvalg av Sundalsøras befolkning skriver du «Blåsokken AS | Blå sokker til enøyde kinesere på Sundalsøra». Det er ikke noe problem å bruke opp til 10 – 12 ord i tagen. Men hold deg til saken, ikke bruk «Blåsokken AS | Blå fine sokker til alle enøyde kinesere som bor og arbeider på Sundalsøra»

Du kan skille ordene med bindestrek, |, ~, eller hva du vil, bortsett fra underscore. Prøv deg fram, det kan faktisk ha noe å si på hvor mange som klikker på din link i søkemotorresultatene.

WordPress, CMS og title tag

Dette er et problem med WordPress og andre CMS. WordPress genererer automatisk en title tag på bakgrunn av hva du har skrevet i f.eks. en post. Hvis du lar WordPress bestemme selv risikerer du å få samme teksten både i title tag, overskrift, linke til siden og URL. Dette er ikke optimalt. En orginal title tag er best. WordPress har SEO plugins som lar deg lage egne tager, bruk disse.

Bruk innholdet på siden din som en guide til hva title tag skal inneholde

Vent med å lage title tagen til etter at teksten som skal på siden er skrevet ferdig. Da ser du hvordan nøkkelordsfrasene er oppbygd i teksten. Hvis du har gjort en god jobb på teksten vil du finne all relevant informasjon der. Da bare plukker du ut de mest aktuelle frasene som teksten er bygd over og lager tag på bakgrunn av dem. Hvis du ikke klarer å plukke ut og skille ut de viktigste frasene kan det tenkes at du må skrive en ny mere fokusert tekst.

Ikke bare ta en setning fra teksten og bruk den som title tag. Lag en orginal frase basert  på teksten i stedet.

1 thoughts on “Title tag – hvorfor og hvordan

  1. Senior

    Av egen erfaring syns jeg at en god beskrivende tittel er det beste, tenker ikke på lengde, trenger jeg 10 ord så bruker jeg 10 ord.

Legg til kommentar