Nyttig: Power Pitch for din forretningside eller din bedrift

Category: Business 2 030 6

En Power Pitch er en 30 sekunder lang, veldig konkret og entusiastisk presentasjon av din forretningside. Du vet aldri når du møter en potensiell investor, samarbeidspartner, kunde eller annen person som kan bli viktig for bedriften din. Ved å ha utarbeidet en rask og konsis presentasjon av ditt konsept, og øvd på den slik at du kan den i søvne, er du alltid klar til å presentere ditt prosjekt på en måte som gjør at budskapet sitter igjen hos mottaker.

En Power Pitch bør inneholde informasjon om forretningside, forretningsmodell, produktet og hvorfor det er unikt og kanskje i tillegg litt om markedsstrategi og verdidrivere, men er alt dette mulig å få til på 30 sekunder? Svaret er (naturligvis) Ja. Men det er ikke enkelt. En Power Pitch er ikke noe man setter sammen på 10 minutter, det krever en del jobbing.

For å komme igang kan det lønne seg at du stiller deg selv noen spørsmål:

(1) Hva er ditt produkt?

(2) Hvem er dine kunder/hvor er markedet ditt?

(3) Hvor stort er markedet?

(4) Hvordan skal du tjene penger? (hva er forretningsmodellen)

(5) Hva er dine konkurransefortrinn?

(6) Er du på jakt etter penger kan du også spørre deg selv hva ditt kapitalbehov er.

Svarene på de fleste av disse spørsmålene bør du finne i din forretningsplan. Har du ikke laget noen forretningsplan kan det kanskje være lurt å gjøre dette før du lager en Power Pitch, for å være sikker på at du har gjennomgått alle aspekter av din forretningside i detalj.

Når du har svarene på de seks spørsmålene over klar, kommer utfordringen med å formulere disse så konsist at du klarer å få fortalt alt på 30 sekunder. Husk at du ikke bør prate for raskt under pitchen, det er viktig at mottaker faktisk klarer å oppfatte hva du sier.

Når pitchen er klar er det bare en ting som gjelder; Øving, øving og øving. Teksten må sitte dypt i ryggraden din, slik at du kan fremføre den uten varsel, uansett tid og sted. Her er det viktig å huske på å virke entusiastisk i fremføringen. Når man har gjentatt en tekst til det kjedsommelige er det lett for at fremføringen kan bli litt maskinell og uten glødd. En vellykket Power Pitch bør få opp pulsen hos tilhøreren og få ham eller hun til å ønske mer informasjon. Tenk på det som en nybakt mamma som viser frem bilder av sin nyfødte baby, klarer du å få til en slik entusiasme og glød er du kommet langt.

Jeg har selv hatt mye glede av boken “Power of The Pitch” av Gary Hankis. Forfatteren gir her en lang rekke konkrete tips og verktøy til hvordan du pitcher din ide og får frem budskapet på en måte som gjør at det sitter igjen hos mottakeren.

6 thoughts on “Nyttig: Power Pitch for din forretningside eller din bedrift

  1. Kontoristen

    Dette er den beste artikkelen jeg noen gang har lest her på WF-Bloggen. Hadde alle grundere skjønt viktigheten med å selge budskapet med sin forretningside så hadde de fleste overlevd.

  2. xenimus86

    Dette er virkelig viktig ja! Uten at jeg har lest dette før kommer jeg nå til å skjønne at jeg selv har brukt dette i mange år selv, med gode resultater!

  3. Kenneth Dreyer

    Flott artikkel! Jeg har skrevet en forretningsplan, men noe power pitch har jeg ikke enda – men det skal jeg gjøre noe med. Det er i rent sjeldent jeg finner meg i en situasjon hvor jeg kunne trengt en, selv om jeg ikke er på jakt etter investorer!

  4. Atle

    Syns også dette var godt lesestoff, og har vært inne på denne tanken en stund for og være helt ærlig.

    Er det noen som har sagt at disse må være akkurat 30 sekunder? Vil det på noen måte kunne skade dersom den varer i gjerne 2 minutter dersom man klarer og holde en meget intressant «tone» hele veien?

  5. Kenneth Dreyer

    Noen som har noen gode eksempler på en power pitch? Hvordan får man den til å ikke bli for «jeg skal prøve å prakke på deg en tjeneste»-aktig?

  6. Khan

    Takk for en fin artikkel.
    Har du tenkt å lage en artikkel om hvordan en bør lage en forretningsplan?

Legg til kommentar