Det er harde tider rundt omkring i verden på grunn av finanskrisen. Hvorvidt det faktisk er en krise eller ikke skal ikke jeg gå inn på her (det kan diskuteres her), men det er at faktum at den påvirker oss enten den er reell eller ikke. De fleste firmaer er markedsføringsbudsjettene en av de føste tingene som går når penger skal spares inn. Dette kan også argumenteres at og fram hvorvidt det er lurt eller ikke, siden man skulle tro de fleste ønsker seg mer business når økonomien strammer seg. Jeg forstår for min del at folk kutter ut markedsføring man ikke måler, noe alt for mange ikke gjør med TV, radio og print reklame. Det jeg derimot ikke forstår er hvorfor folk kutter ut internettmarkedsføring hvor det er en selvfølgelig at man måler både kroner brukt og kroner tjent.
Om den lokale banken din kjørte et tilbud i dag hvor du kunne sette inn 90 øre i banken og ta ut igjen 1 krone umiddelbart, hadde du ikke da satt inn så mye penger som mulig til de ikke lengre kjørte dette tilbudet? De aller fleste ville nok det, men hvorfor gjør man det ikke da med markedsføring? Når man på dagens internett enkelt kan måle at 10 000 kroner investert i en kanal gir 14 000 i retur, så er jo dette et overskudd på 4 000 kroner. Er det noen gode grunner til å gi seg med dette?
Spesielt PPC annonsering er noe man ikke bør gi seg med i tider hvor økonomien strammer seg. Dette er tross alt noe av de aller enkleste å måle. Her er noen gode grunner til hvorfor dette er noe som bør fortsette som normalt, kanskje t.o.m kjøres enda hardere på:
- Selv om finanskrisen har rammet oss, så søker fortsatt folk akkurat som før. Kanskje til og med mer.
- Mange av konkurrentene dine har sluttet å annonsere og enda flere har kuttet ned budsjettene (lavere klikkpriser, mindre kampanjer og søkeord).
- Du vil ikke miste din quality score hos Google Adwords ved å avslutte nå.
Er det noen gode argumenter for å kutte ut lønnsom markedsføring?
Robin Johansen
Det avhenger noe av hva man skal selge, til en viss grad i alle fall. Men er i aller høyeste grad enig – PPC koster veldig lite i forhold til hva man får tilbake.
Er nok av andre kanaler man heller kan spare inn på isåfall.
Kenneth Dreyer
Poenget er jo at PPC ikke nødvendigvis må sees på som en kostnad. Hvis du har en positiv ROI på Adwords, la oss si at for hver 100 krone du putter inn, så sitter du igjen med 140 kroner, altså 40 kroner i overskudd. Hvorfor skulle man velge å slutte med dette? Adwords kan jo i de fleste tilfeller måles ganske så eksakt, i forhold til andre mer tradisjonelle markedsføringskanaler.