Hva har nettsiden din gjort for deg?

Category: Brukervennlighet, Generelt 338 0

Kanskje har din bedrift stor glede og nytte av nettsiden dere har laget? Kanskje håver dere inn penger i hopetall på nettsatsingen? Kanskje fører nettsiden deres til at det står kø med nye kunder som banker på døra når dere kommer på jobb hver morgen? I så fall kan du hoppe over denne artikkelen og lese videre i bladet.

Dessverre er det få norske bedriftsledere som kjenner seg igjen i karakteristikken i ingressen. Noen gjør det – men ikke mange. Hva har nettsiden din gjort for deg siden du lanserte den? Hva har du fått ut av den? Nye kunder? Økt omsetning? Forbedret omdømmebygging?

Produksjonen av nye nettsider i Norge har tatt av i løpet av de siste ti årene. Webutviklerne har pøst ut tusenvis av nettsider til oss bedriftsledere, markedsansvarlige og informasjonssjefer.

Du har sikkert vært med på det selv – å investere titusener, kanskje hundretusener, på en ny nettløsning. Lanseringsdatoen er der, siden ser riktig så bra ut, de ansatte får informasjon om at ”nå har vi lansert ny og forbedret nettside.” ”Dette ser fint ut,” svarer de ansatte.

Tiden går

Så går det noen uker og måneder, og det begynner å bli tid for å evaluere. Hva har nettsiden din gjort for deg? Ofte henger dette sammen med spørsmålet; hva har du gjort for nettsiden din? Det finnes millionvis av nettsider der ute. Hva har du og din bedrift gjort for at nettopp din nettside skal være attraktiv?

Den vanligste feilen som gjøres er at innholdet på nettsiden praktisk talt aldri oppdateres. Hvis jeg besøker en nettside én, to og tre ganger uten å finne noe nytt, da er den uinteressant i fremtiden. Eller enda verre; hvis jeg i september finner åpningstidene til påske, juletilbudene fra i fjor eller sommeraktivitetene fra juni – da surfer jeg heller videre.

Markedsføring på internett kan gi imponerende resultater. For å oppnå disse resultatene trenger du å sette deg noen mål. Du kan ha som mål at nettsiden skal gi deg økt salg, flere e-postadresser å sende nyhetsbrev til, flere salgsmøter, bedre omdømmebygging osv. Videre må du måle om du når de målene du har satt deg. Hvis du ikke gjør det, må du gjøre grep.

Du bør prioritere nettsiden som sådan, fordi ”content is king”. Hva du fyller nettstedet med, og hvordan du gjør det, er avgjørende for om brukeren synes den er interessant. Deretter gjelder det å gjøre markedet oppmerksom på den flotte siden du har laget. Visste du for eksempel at du kan bestemme at en annonse på Facebook kun skal vises til single damer mellom 40 og 50 år? Eller kun til daglige ledere i Bergen?

Nytteverdien av investeringen ved nyutvikling av nettsider reduseres kraftig dersom du ikke evner å utnytte de mulighetene som finnes. Mange tror at man er i mål når man har lansert et nytt nettsted, men sannheten for de fleste er at lanseringstidspunktet kun er starten på websatsingen. Lykke til!

Legg til kommentar