Gode produkttekster i nettbutikken

Category: Nettbutikk 607 0

Denne posten er skrevet av Brian Brandt, http://brianbrandt.dk og oversatt til norsk.

Produkttekster til nettbutikker eller tradisjonelle hjemmeside kan være en pain in the butt (eller smerte i rumpa, som vi sier på godt norsk) å få skrevet.Her får du et godt råd ang. god og google-vennlig tekst.

Du har massevis av energi i starten
blah stickersDe fleste som starter en nettbutikk har massevis av overskudd til å skrive gode produkttekster. Energien som legges i teksterne skinner tydelig igjennom. Den energien mister man imidlertid ganske raskt og produkttekstene blir noe som bare må gjøres av plikt og det ender ofte med bare en sørgelig kort linje tekst. Ikke gå i den fellen.

Du kan få god «long-tail» søketrafikk ved å lage en god produkttekst. Sørg for at du minimum får med dette:
– Beskrivende tittel som inneholder merke, produktkategori, farge eller motiv.
– Mht. Google, dropp unødvendige adjektiver som: vakker, strålende, koselig, yndig, etc. Det bruker folk ikke i søk på Google. (Slike ord kan allikevel være nyttige for å beskrive produktet, men Google bryr seg ikke om dem).
– Husk å gjenta produktets navn, merke, farge, motiv og produktkategori i brødteksten.
– Lenk gjerne internt til andre relevante produkter,direkte i brødteksten. (et felt for relatert produktet område kan også brukes).
– Fakta om produktet: mål, størrelse, materiale, etc

Lag deg en mal
En god metode for å huske alt er å lage en mal til produktteksten din. Den kunne f.eks. se slik ut:
Innledende tekst, hvilket merke og hvilken produktkategori tilhører den, produktfakta, andre relevante produkter.

På den måten tvinger du deg selv til å skrive i det minste 4 linjer tekst. Det er 3 linjer mer enn 95 % av alle konkurrentene dine – noe som vil belønne deg i lengden.

Legg til kommentar