Facebook-annonsene har blitt 35 prosent mer effektive, og antall annonsevisninger har falt med 13 prosent, på ett år. Bilbransjen er spesielt dyktig til å få oss til å klikke på digitale annonser. Dette fremgår av Adobe Digital Index for tredje kvartal 2015.
De fleste kjenner lett igjen annonser og sponsede søkeresultater, og ignorerer dem hvis de ikke er relevante. Men nå har annonsene blitt mer effektive, fordi annonsørene har blitt flinkere til å gjøre dem relevante og interessante for forbrukerne.
Facebook-annonsene hadde i tredje kvartal i år 35 prosent høyere klikkfrekvens (CTR) enn på samme tid i fjor (YoY).
– I fjor endret Facebook sin algoritme for å få færre og mer effektive annonser, noe de nye tallene bekrefter at de har oppnådd. Dette er ikke bare er en fordel for Facebook, men også for brukere som utsettes for mindre irrelevant reklame, sier Håkan Cedéll, nordisk sjef for Adobe Media Optimizer.
Noen viktige funn i undersøkelsen:
Facebook-besøk er dobbelt så inntektsbringende som Twitter-besøk
Annonsørenes inntekt per besøk (RPV) varierer sterkt med hvilke kanaler de kommer fra. Her er Facebook stadig den sterkeste plattformen, med en gjennomsnittsinntekt på 10,35 kroner per besøk. Twitter genererer halvparten, 5,01 kroner per besøk. Reddit og Pinterest genererer en gjennomsnittlig inntekt per besøk på henholdsvis 4,75 og 6,18 kroner.
Søkeannonser vokser
Søk på internett genererer ofte sponsede søkeresultater, og ingenting tyder på at dette vil endre seg. I tredje kvartal økte investeringene i søkeannonser med 10 prosent globalt, 7 prosent i Europa og hele 17 prosent i Nord-Amerika. Den globale veksten hos de to største søkemotorene, Google og Bing, var på henholdsvis 11 og 17 prosent.
Bilbransjen kjører fra konkurrentene
Bilbransjen gjort sine annonser markant mer effektive og målrettede det siste året, noe som fremgår av at klikkfrekvens (CTR) og pris pr. klikk (CPC) økte med henholdsvis 32 og 14 prosent. Samtidig har bransjen satset mer på sosiale medier og siden i fjor økt antall besøkende fra disse med 45 prosent.
Detalj og bil bruker mest
Virksomheter i detaljhandelen og bilbransjen brukte henholdsvis 9 og 4 prosent mer på søkeannonser i tredje kvartal i år enn på samme tid i fjor. I motsatt enda av skalaen er reiselivs- og finansbransjen, som brukte henholdsvis 3 prosent og 1 prosent mindre.
Se hele rapporten:
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er levert av ADOBE og er basert på innsamlet og anonyme data fra forbrukere i perioden Q3 2014 – Q3 2015 og dekker 900+ milliarder digitale annonsevisninger, samt 23+ milliarder klikk fra sosiale medier som Facebook, Linkedin, YouTube, Twitter, Reddit, Tumblr og Pinterest.
Norske tall er basert på Norges Banks gjennomsnittlige referansekurs 23. oktober 2015, USD 8,3476.