Annonsebyråer og overskuddsvisninger

Category: Annonsering 290 2

Bruker du et annonsebyrå for å selge annonser på nettstedet ditt? Betaler annonsebyrået deg for overskuddsvisninger, altså usolgt reklameplass?

Når annonsebyråene selger annonseplass for deg så selger de inn så mye de kan. Men noen ganger vil de ikke kunne klare å selge all plassen. Da legger de inn annonser som de betaler meget dårlig for og som annonsørene betaler veldig lite for , f.eks. 20 kroner for 1000 visninger. Dette er reklamespottter som blir solgt billig til annonsørene som «tilfeldige spotter». Annonsørene kjøper billig pr. 100.000 eller pr. million visninger osv.

Noen annonsebyråer er smartere enn som så, de legger inn sine egne Tradedoublerkoder der hvor de ikke har fått solgt inn annonser. Dermed blir dette overskuddsplasser hvor de kan betale deg 20 kroner for 1000 visninger. Selv om de betaler deg så lite betyr det at de kan få store affiliateinntekter, reklameplassene er jo like gode selv om det ikke er solgt inn annonser der.

Det sier seg selv at dette er dårlig butikk for deg. Og i mine øyne meget frekt gjort av annonsebyråene, på grensa til det uetiske.

Ta kontakt med annonsebyrået ditt og si at du vil ha visning av dine egne tradedoubler eller andre affiliateannonser ved overskuddsvisninger. Overskuddsvisninger, 20 kroner for 1000 visninger, er ikke bryet verdt, du taper penger på det.

Hvordan oppdaget jeg at annonsebyråene driver med dette? Jo, ble selv utsatt for det nå. Plutselig dukket det opp bidit.eu bannere  i toppbanneret på et nettsted med 15000 sidevisninger daglig. Og kredittkortannonser på store plakater. Dette er reklamespotter som jeg tjener tusenvis av kroner på i mnd. ved visning av egne TD-bannere. Ved visning av annonseselskapet sine bannere får jeg bare lommepenger.

Jeg sa fra til annonsebyrået  mitt allerede når jeg innledet samarbeidet med dem at mine tradedoublerkoder skal kjøres på ledig annonseplass. Annonsebyrået mitt har nå forklare seg med at det var skjedd en feil og  jeg får utbetalt fortjenesten fra deres Tradedoubler.

Dette viser hvordan muligheten ligger til rette for at annonsebyråer kan tjene rått på dine annonsespotter uten at du vet noen verdens ting om det.

2 thoughts on “Annonsebyråer og overskuddsvisninger

  1. Bjørn Kenneth Muggerud

    Dette går på tillit mellom partene, og det er tydelig at din forretningspartner her har brutt den tilliten.
    Hadde jeg vært deg ville jeg fakturert selskapet brutto pris for de visningene deres banner hadde.

    Dette er vel ikke normal praksis generelt i bransjen, og jeg synes det derfor kanskje er litt overilt å svartmale en hel bransje på grunn av at din forretningspartner har misbrukt tilliten.

  2. Tonny

    Jeg velger å tro at de ikke har brutt tilliten, at det var en feil rett og slett.

    Jeg bare peker på muligheten som ligger her.

Legg til kommentar