I sandkassen med Google Insights

Category: Google, Webanalyse 317 2

sandkasse

Siden det er lørdag og jeg må opp grufult tidlig søndag morgen fant jeg ut at jeg skulle holde meg hjemme. Det endte med at jeg fikk tid til å leke meg litt med Google sitt verktøy Insights, som var mer nyttig enn jeg hadde trodd. Google Insights er på mange måter Google Trends på Speed. Du finner mange av de samme tingene i Insights som du gjør i Trends, bare at Insights er litt kulere.

En av tingene som gjør Insights bedre enn Trends er at den funker på søkeord som ikke har så mye trafikk, noe som førte til at mange norske søkeord var totalt utelukket fra Trends. En av de andre morsomme tingene er at man kan se mer i detalj, selv i lille Norge, hvor folk søker på de forskjellige ordene. Visste du f.eks at finnmarkingene er de nest mest interessert i sex i Norge (noe det sikkert finnes mange forklaringer på, eller hva?)?  Men, dette verktøyet kan ikke bare brukes til å leke seg med på en lørdagskveld. Det går selvfølgelig også ann å presse litt nyttig informasjon ut av det.

For eksempel driver jeg en nettside om Kroatia som de siste månedene har falt veldig når det gjelder trafikken, til tross for at jeg ikke har falt i rankeringene på noen av søkeordene jeg overvåker. Svaret fikk jeg klart og tydelig i Insights – Hvert år siden 2004 har søk etter «Kroatia» begynt å ta seg opp i April og gått nedover igjen i August. Det samme mønsteret har gjentatt seg hvert år. Dette er selvfølgelig noe jeg kunne funnet ut ved å se på sesongene Kroatia er mest populære i også, så la oss gå videre til et annet eksempel som kanskje ikke er like opplagt – nemlig finanstjenester. Ta f.eks søkeordet «forbrukslån» (ja, der snek jeg inn enda en lenke!). Trafikken på dette søkeordet falt i Desember, noe jeg egentlig forventet meg – men det jeg ikke visste var når det skulle ta seg opp igjen. Her også kan vi se at trendene sier folk søker mer etter lån i den varmere halvdelen av året enn den kalde.

Så hva kan vi gjøre med denne informasjon? Annonsører kan ha spesielt god nytte for den, iallefall i de tilfellene hvor man betaler for en fastpris. For mindre nisjenettsteder hvor mye av trafikken kommer fra søkemotorene kan man nå se når topp-periodene for det eventuelle nettstedet er. Da kan du spørre når statestikken du får utgitt ble avregnet. Kanskje den ble avregnet i en topperiode?

En annen ting er at verktøyet kan brukes for å sammenligne hvilke nøkkelord som er mest populære. Det finnes selvfølgelig mange andre verktøy for dette, men Insights ser litt bedre ut om de har betydning for deg. F.eks, her ser vi forskjellen på «seo» og «søkemotoroptimalisering»:

Har du noen tips til hva dette verktøyet kan brukes til?

2 thoughts on “I sandkassen med Google Insights

  1. Fredrik

    Det var i grunn et nyttig verktøy. Jeg kunne feks se at ordet overvåkning har interesse bare i Oslo. Det har jeg i tillegg merket på omsetningen. sikkert 50% av omsetningen kommer fra Oslo.

  2. Pingback: Tilbakeblikk: Januar 2009 | Webforumet.no Blogg

Legg til kommentar