En undersøkelse gjennomført av Forrester avslører hva folk stoler mest på av de forskjellige kildene for informasjon på internett.
Resulatet fra denne undersøkelsen er spennende for de av oss som jobber med internett og internettmarkedsføring. Undersøkelsen ble gjennomført på over 5000 amerikanere fra alderen 18 år og oppover, noe som betyr at resulatetene vil være høyst relevante for nordmenn.
Ikke overraskende lærer vi at eposter fra bekjente og kommentarer/anmeldelser til produkter og tjenester er det som gir mest tillit på internett. Dette kan jo være en god grunn for mange til å pushe enda hardere på «send til en venn» funksjonene og åpne for kommentarer på produkter i nettbutikken. Dette kan selvfølgelig slå feil også, men da høyst sannsynlig fordi du selger et dårlig produkt.
Overraskelsen, og gjerne litt ironisk, finner vi på plassering nummer 3, nemlig søkemotorer. Undersøkelsen viste at folk stolte mer på det de fant i øverst i søkemotorene. Dette er jo så absolutt et bra argument for de som jobber med søkemotoroptimalisering. Det ironiske derimot er at kilder som Wikipedia, som bare 1 av 3 stolte på (33%) har en tendens til å komme øverst i søkeresultatene som 2 av 3 stoler på. Betyr dette nå at Wikipedia har fått svakere tillit hos folket?
(Klikk for større bilde)