Vi julehandler på nett for 8,5 milliarder
Nordmenn vil handle på nett for svimlende 8,5 milliarder kroner i årets to siste måneder. Det hele topper seg ‘Cyber Monday’, mandag 30. november – da netthandelen i Norge vil nå hele 263 millioner kroner. En fjerdedel (25 prosent) vil gjøres fra smarttelefoner eller nettbrett, noe som plasserer oss i verdenstoppen på mobil netthandel. Dette fremgår av Adobe Digital Index.
Julemånedene november og desember er viktige for handelen, da de samlet står for 20,6 prosent av Norges årlige netthandel. Vi vil i år handle på nett for 8,5 milliarder – i snitt 2226 kroner per nettbruker, i denne perioden. Dette er noen av spådommene i Adobe Digital Index, en analyse av nettjulehandelen basert på 20 milliarder besøk hos 4.500 nettbutikker over hele verden.
– Nordmenn ventes i år å gjøre en fjerdedel av nettjulehandelen fra mobile enheter, en økning på 25 prosent fra i fjor. Det plasserer nordmenn i verdenstoppen på mobil julehandel, bare slått av japanerne, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef hos Adobe.
Toppene i julehandelen varierer fra land til land. I Norge forventes netthandelen å nå sitt høydepunkt mandag 30. november (‘Cyber Monday’), med et samlet beløp på 263 millioner kroner. De andre nordiske landene er noe tregere og forventer alle å nå toppen en uke senere, nærmere bestemt den 7. desember.
– Den omfattende netthandelen skyldes i stor grad bekvemmelighet, sier Schyum. – Julegavene kan kjøpes samtidig, gjerne fra sofaen hjemme og uten stress og mas, bestilles ferdig innpakket og bli sendt direkte til mottakeren.
Man kan spare mye på å handle på utenlandske nettsteder – i hvert fall hvis man gjør det på riktig tidspunkt. I slutten av november er det f.eks. Thanksgiving Day i USA. Den store dagen feires også av online-butikkene med salg og rabatter. Prisene er som lavest dagen etter, etterfulgt av Black Friday.
Alternativet er selvsagt å vente til over jul og det tradisjonelle januarsalget. Hvilket som regel starter allerede i romjulen…
Om Adobe Digital Index Report
Undersøkelsen «2015 Holiday Shopping Prediction» baserer seg på en analyse av 4.500 hjemmesider og 20 milliarder besøk til nettbutikker i oktober 2015.
*Norske tall er basert på Norges Banks gjennomsnittlige referansekurs 28. oktober 2015, USD 8,498.
Hele rapporten: