Til tross for utbredelsen av og fokuset på sosiale medier foretrekker fortsatt to av tre å motta reklame via e-post. Gode tilbud er alltid populært, men gjentakelser og «scrolling» fungerer mot sin hensikt. Det kommer frem i en ny undersøkelse fra Adobe.
Til tross for at e-post er blant de eldste digitale kommunikasjonsformene, er den fortsatt populær. Mer enn halvparten forventer at deres e-post-forbruk vil øke de kommende to årene. Hele 8 av 10 (81 prosent) sjekker mail utenfor arbeidstiden – 31 prosent mens de fortsatt ligger i sengen om morgenen (50 prosent for de mellom 18-24).
– E-posten har mange år på baken, men er og blir en høyst relevant kommunikasjonskanal. Derimot ser vi en utvikling i måten vi bruker den på, og hvordan uttrykksformer som emojis sniker seg mer og mer inn – selv i jobbrelatert e-post. Virksomheter bør ikke flytte all sin markedsføringsfokus over på sosiale medier, men i stedet arbeide med å skape relevant innhold til mottakerne, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef hos Adobe.
Fem tendenser:
- Vi foretrekker reklame på e-post
Den utstrakte bruken, spesielt blant de unge, innebærer at nesten to tredjedeler (63 prosent) foretrekker å motta tilbud via e-post fremfor brev (20 prosent), sosiale medier (6 prosent), apper (5 prosent), SMS (4 prosent) og telefon (2 prosent).
- Vi misliker gjentakelser og «scrolling»
Hvorfor blir da majoriteten av e-posttilbudene aldri åpnet? Undersøkelsen viser at vi vil ha færre e-poster (35 prosent) og mindre gjentakelser (34 prosent). De som sjekker mail på mobilen mister interessen hvis de må «scrolle» for mye for å lese innholdet (28 prosent), opplever layout som ikke er (mobil-) optimalisert (21 prosent) eller må vente på at innholdet lastes ned (21 prosent).
- Tilbud og rabatter mest populært blant yngre kvinner
Vi elsker fortsatt tilbud og rabatter. 67 prosent sier det er mer sannsynlig at de åpner en e-post hvis emnefeltet omhandler tilbud eller rabatter. Denne tendensen er klarest blant kvinner fra 18 til 34 år.
- E-postavvenning og time-out øker
Det er en økende tendens til «e-post-avvenning». 35 prosent sier de prøver å ta en bevisst time-out fra mailboksen. En gjennomsnittlig «avvenning» varer i 5,5 dager og de spurte sier de følte seg mer frigjorte (33 prosent) og avslappet (44 prosent) i denne perioden.
- Emojis har blitt en fast del av kommunikasjonen
E-post er en «gammel» teknologi, men våre vaner endrer seg. Bare i løpet av de siste årene har det f.eks. skjedd en eksplosjon i bruk av emojis (ikoner), blant annet i takt med at arbeidsplassene har blitt mer uformelle. Nå bruker 39 prosent emojis i e-post til ledere og 59 prosent til kollegaer.
Om undersøkelsen
Tallene er basert på en britisk undersøkelse utført i perioden 13. – 17. juli i år, blant 400 kontormedarbeidere, alle innehavere av en smarttelefon. Ta kontakt for ytterligere informasjon om resultater og detaljer.