Et spørsmål jeg stadig vekk får i forbindelse med måling av webstatestikk er hva «Bounce Rate» er. Tenkte derfor å skrive et innlegg en gang for alle som jeg kan henvise til i fremtiden.
Bounce rate er kort sagt noe som forteller hvor mange brukere som «snur i døra». Om en bruker går inn på nettsiden din og forlater den uten å gjøre noe som helst er denne brukeren en «bounce». En høy bounce rate er dårlig, mens en lav bounce rate er bra.
Det er stadig vekk flere som bruker mye penger på utvikling og design av nettsider, uten å ta noe hensyn til hvordan brukeren navigerer seg rundt på sidene. Det har blitt mer vanlig å ta hensyn til søkemotoroptimalisering under utvikling, men de fleste ser fortsatt ut til å glemme brukervennlighet og webanalyse. Det hjelper ikke hvor mye trafikk man får inn på nettsiden sin, så lenge nettsiden ikke appellerer til brukerene som kommer på den og skaper salg.
Hvordan måler man Bounce Rate?
Du vil selvfølgelig trenge et internettanalyse-verktøy sm f.eks Google Analytics. Om du har Google Analytics installert er det veldig enkelt å finne bounce raten på dine nettsteder:
De fleste programmer for å måle nettstatestikk kan vise deg bounce rate. Den gjennomsnittelige bounce raten til de fleste nettsider ligger et sted mellom 40-60%.
Så hva er poenget med bounce rate?
Som sagt så forteller bounce raten din hvor mange som forlater nettsiden din så snart dem har kommet inn på den. Dette er da høyst sannsynlig brukere som enten er misfornøyd med innholdet eller forventet å finne noe annet. Denne informasjonen kan være verdifull da du kan bruke den til å forbedre nettsiden din.
Bounce rate er veldig viktig om du markedsfører deg gjennom flere kanaler. Om en kanal (f.eks annonsering i nettaviser) koster deg veldig mye penger og brukerene har høy bounce rate så forteller det deg at en stor del av brukerene som kommer fra nettavis annonseringen din forsvinner igjen like fort som dem kom. Denne informasjonen er viktig siden du utifra dette må avgjøre hva som gjør brukerene fra nettavis-annonseringen til mindre interessert i sidene dine enn andre brukere.
Bounce rate brukes til å måle alle kanaler. F.eks hvilke søkeord gir de beste brukere? Om du betaler 5 kroner klikket for et søkeord og 95% av brukerene «bouncer» av siden kan det være en ide å kutte ut dette søkeordet, da du høyst sannsynlig taper penger på det.
Hvordan får man lavere bounce rate?
Det finnes nok ingen fasit på dette og svaret vil være annerledes fra case til case. Noen gode tips jeg bruker å nevne er følgende:
- Finn ut hvilke av dine sider som har den verste bounce raten.
- Finn så ut hvilke sider som har den beste bounce raten.
- Hva er forskjellen på den siden med best og lavest bounce rate? Det er garantert en forskjell.
- Kjør brukertester på de sidene med høyest bounce rate. Prøv å finn ut hva som gjør at disse sidene har en høy bounce rate. Gjør så forskjellige tester for å avgjøre hva som kan endres.
- Ta også en titt på hvor trafikken kommer fra. Kanskje var annonsene dine dårlige og ga brukerene inntrykk om at det ville vente dem noe annet på siden? Eller kanskje rett og slett bare brukerene fra det nettstedet ikke er relevante for deg.
- Eksluder alle trafikk fra kudos.no, digg.com osv. Denne type sosial trafikk er kjent for å ha veldig høy bounce rate og være veldig lite konverterende.
Test, mål og utfør endringer. Jo mer trening du får med dette, jo flinkere vil du bli til å opprettholde lav bounce rate. Husk også at om nettsiden din ikke har nye sider å trykke seg videre til vil alle brukere bli regnet som 100% bounce rate, noe som betyr at denne målingen vil være ubrukelig. Det er viktig at du ikke tolker bounce raten feil, noe mange har en tendens til å gjøre.
Har du noen spennende erfaringer med bounce rate, del dem gjerne med oss i kommentarfeltet.
Kenneth
Ville bare legge til at i den norske versjonen av Google Analytics kalles «bounce rate» Transittstoppfrekvens.
Ellers svært nyttig informasjon!
Kenneth Dreyer
Transittstoppfrekvens? Jeg for min del kommer nok til å bruke «bounce rate» også i fremtiden. Men takk for tilleggsinformasjonen – sikkert mange av de som bruker GA i norsk version som har lurt på hva «Transittstoppfrekvens» er.
Kenneth
Stusset litt på oversettelsen, men det er det om står inne på kontoen min :/
gano
Høy bounce rate kan være en viktig suksessfaktor for folk som driver affiliatemarkedsføring uten tanke på gjenbesøk, merkebygging etc. Gode landingssider gir automatisk høy bounce rate. Den besøkende finner da relevant info med en gang uten å måtte bevege seg videre inn på nettstedet. Den relevante infoen kan eksempelvis være et reklamebanner som tilbyr den besøkende akkurat hva han/hun var på jakt etter. Les også http://blog.revenuewire.com/?p=162
Kenneth Dreyer
Jeg ser hva du skal fram til gano, men vil nå allikevel ikke si meg helt enig. På en landingsside uten noen undersider eller andre ting å klikke seg videre til vil jo bounce rate være verdiløst siden det ikke på noen måte vil fortelle om brukeren fikk det han trengte ut av siden eller ikke. Det måles da ikke hvor lenge brukeren har vært å siden, så man vet jo ikke om leseren leste i 5 minutter før han stakk eller om han stakk etter 3 sekunder.
I lenken du nevnte er det nevnt at f.eks brukeren laster ned en fil på landingssiden og ikke klikker seg videre – dermed en høy bounce rate. Det vil jo på en måte bli litt feil og si, siden brukeren har gjennomført en handling på siden (gjennomført en nedlastning) og dermed er det ikke en «bounce». Det er heller et resultat av et webanalyse-program som ikke er konfigurert til å måle nedlastninger (noe det burde være om det er målet med siden).
En bounce slik jeg ser på det er brukeren som forsvinner uten å foreta seg noen som helst slags handlinger.
gano
Tenkte på landingssider som er en del av et nettsted, ikke frittstående sider opprettet i forbindelse med adwordskampanjer o.l. De aller fleste sider bør jo optimalt sett være gode landingssider:) La igjen kommentaren siden du brukte Google Analytics som eksempel. Google Analytics vil sikkert komme med flere muligheter for å definere et nettsteds bounce rate. Er enig med det siste du sier, men en handling kan være seg så mangt alt avhengig av hvilket nettsted man ser på..
Gunnar Andreassen
For mye fokus på bounce rate kan gi lange scrolle-sider som er typisk i usa der mange har alt på EN side…
Lisbeth Pettersen
«Avstøtning» er også et annet norsk ord – lettere ent googles oversettelse.
Jens P. Berget
Mitt problem når det gjelder bounce rate, er at jeg får mye trafikk fra StumbleUpon. Og det medfører «automatisk» at de såvidt leser artikkelen, og deretter går videre til andre sider i StumbleUpon systemet.
Jeg har forsøkt å gjøre noe med dette, ved å legge til ekstra lenker i «sidebar» som «mine beste artikler» i tillegg har jeg under hver artikkel lenker til relaterte artikler. Det er jo ofte slik at de som besøker en bestemt artikkel også som regel er interesserte i relaterte artikler.
Hvilken bounce rate bør vi være fornøyde med? Jeg har ligget rundt 65% lenge, og det virker for meg ganske høyt.
Tonny
Tilfellet Stumbleupon er nokså spesielt. Jeg vet med meg selv at hvis jeg havner på en side med meget godt innhold så sjekker jeg ut flere sider på samme nettstedet. Er innholdet så som så da surfer jeg bare videre.
Jeg kan også bli lurt til å sjekke flere sider på samme nettstedet hvis det er en kjempestor rød link øverst på siden som sier noe sånt som «klikk her for samme type innhold». Sidebar, footer og til og med menyen er jeg blind for når jeg bruker Stumbleupon, jeg vil ha instant results 🙂 Og det er det som er poenget med Stumbleupon, man skal slippe å lete.