Er det noen her som med hånda på hjertet kan si hver dag foran skjermen er en 100¤ effektiv dag? Om noen av dere prøver dere på et «ja» i kommentarfeltet kan jeg si med en gang at jeg ikke tror på deg.
De fleste av oss har en rutine. Først tar vi oss en runde gjennom dagens nye mailer. Dette er jo igrunn greit da det ofte er jobb-relatert. Så går vi en runde gjennom RSS-feedene våre. Så en tur innom VG og DB. Så alle de andre nettsidene du bare MÅ besøke daglig. Når du er ferdig med runden kommer det som er et problem for mange, nemlig at dem starter runden på nytt. Det har på denne tiden kommet inn en ny epost. En ny nyhet. Et nytt foruminnlegg. Og du kan jo for guds skyld ikke gå glipp av noe.
Det er her du å ta deg sammen..
- Dritt i Twitter og qpsa. Det er absolutt ingen som bryr seg om at du nettopp har sett Friends på TV eller åpnet en boks cola. Hva har du å tjene på det? Ingenting.
- Skru av mailen. Du behøver ikke sjekke den hvert bidige minutt. Åpne den bare annenhver time, alt ettersom hvor mange mail du får. Det er ikke noe hastverk om noen sender deg en mail, da hadde dem heller ringt deg. De fleste overlever å vente noen timer på et epost-svar.
- Dritt i tallene. Må du sjekke statistikken hele tiden? Tror du den forbedrer seg noe mer av at du ser på den hele tiden? De eneste gangene det er nødvendig å overvåke statistikken er når du skal gjøre analyseringer eller som søndagskos.
- Prøv litt ekstremsport i markedsføringsplanen din. De fleste som jobber med markedsføring holder seg til det de vet fungerer og prøver aldri nye ting. Disse folkene er elendige markedsførere og skulle bare visst hvor mange gullgruver dem går glipp av. Det har seg nemlig slik at når det dukker opp en ny «gullgruve» så er det ingen som deler den. Hvorfor skulle de det? Da vil prisene på den kanalen gå oppover. Og akkurat derfor må du finne dine egne veier. Det er det som skiller ulvene fra sauene i markedsføringsbransjen. Er du en sau?
- Gå deg en tur. Høres kanskje tullete ut, men når du sitter der og ikke klarer å gjøre noen verdens ting er det utrolig hva du kan få ut av å gå en tur. Tenk på noe annet, se på fuglene og trekk litt frisk luft.
- Steng alle urelevante faner. Break.com og alle de andre sidene du underholder deg med kan du besøke på kveldstid.
- Skriv todo-lister. Det er utrolig effektiv om du anvender det riktig.
- Skaff deg større skjerm. Jeg har ingenting som kan bekrefte den påstanden jeg kommer med nå, men jeg er sikker på at effektiviteten min gikk opp med 50% da jeg byttet fra 19″ til 24″.
- Ta deg litt fri hver dag. Du blir ikke noe kulere av å jobbe 12 timer dagen selv om du er grunder. Om du ikke tar deg litt fri vil du gå på veggen.
- Kom deg videre. Har du tapt penger på en markedsføringskampanje? Ok, det er ingenting du kan gjøre med det. Du ble en erfaring rikere, så kom deg videre. Har du startet et prosjekt som plutselig ikke har like store muligheter som det kanskje hadde den dagen du startet det? Dropp det. Det er ingen vits å fullføre det bare for å fullføre det. Det vil høyst sannsynlig bare koste deg enda mer tid og penger.
Dette var da dagens ramblings fra min side. Har dere noen tips til hvordan man kan få en mer effektiv hverdag?
Magnus
Bra skrevet! Kudos fra meg 🙂 Veldig mange har noe å ta med seg fra dette innlegget, alt for ofte blir man sittende og trykke refresh på mail eller sider man følger spent med på. Informasjonen ligger der selv om du venter noen timer, og de som sender deg mail skjønner at du ikke kan sitte 24/7 og vente på en henvendelse å svare på.
Lister er et bra tips, sett opp punkter for hva du skal gjøre og følg dem!
Kenneth Dreyer
Stemmer nok det. Du sender ikke en mail og forventer et svar i løpe av de neste 10 minuttene. Da tar du heller opp telefonen.
Todo-lister vil jeg si er noe av det mest effektive jeg har i hverdagen min. Går jammen unna med det.
Mattis Hovden Aas
Dette var jammen en annerledes, men svært interessant guide! Det med mail og forum må jeg skjerpe meg meg, tar mer tid enn jeg tror. Kudos til deg ja 🙂
Khan
Veldig mye lærerikt på siden her. Skal besøke oftere.
Stå på!