En ting som har vært mye diskutert i det siste i statene er Reputation Management. Det har til en hvis grad blitt omtalt i Norge også, men vinklingen har vært en annen. Her tenkte jeg å fortelle noen triks du kan ta for deg for å kontrollere mer hva slags søk som kommer opp når man søker på ditt navn.
Det er ikke noe hemmelighet at dårlig omtale på internett kan skade ryktet ditt, som igjen kan gå utover inntjeningen din. Har du tenkt på konsekvensene det kan få for deg om det første man får opp når man søker i Google er masse negativ PR? Man kan vel trygt si det ikke forsterker kundeforholdene. Et av de største problemet er hvor lite som skal til for at dette skjer. Selv om du har 100 kunder på daglig basis, så skal det bare en misfornøyd kunde til som skriver et blogginnlegg om deg som havner høyt oppe i søkemotorenes søkeresultater til for at ryktet ditt blir mer frynsete. Dette kan være en fillesak eller en stor feil fra din side, uansett vil det være dårlig PR. Dette gjelder både privatpersoner og bedrifter. Et eksempel på en privatperson som har vært i vinden i det siste er Ole Irgens, informasjonssjef for Vital som klarte å komme med en uheldig påstand om søkemotoroptimaliseringsbransjen. Et raskt søk hos Google viser at søkeresultatene nesten er dominert av negativ kritikk mot Ole Irgens. Det samme gjelder firmaet Adicate. Søker man i Google etter dem er det pent lite med positiv kritikk, i forhold til negativ kritikk. Er dette bra for personene og firmaene det gjelder?
Noen taktiker for å ta tilbake kontrollen
- Det første man bør gjøre er å starte på sine egne nettsider. Har man ikke allerede en nettside er det på tide man får en. Lag så en utfyllende og innholdsrik tekst om firmaet. Nøkkelpersonene i firmaet bør gjerne ha sine egen side under firmasidene hvor dem presenteres for å bedre kontrollere sitt navn også, ikke bare firmaets.
- Blogging. Opprett en blogg. Få lederene i bedriften til å opprette en blogg. Det er flere fordeler med blogging, men disse overlater jeg til noen andre å skrive om senere.
- Hva med å oppfordre kunder til å skrive om deg eller ditt firma? Sjansen er stor for at noen av dine kunder blogger, så hva med å tilby dem et avslag eller en annen frynse for å skrive litt om deg?
- Kan du få noen til å skrive om deg eller firmaet ditt i Wikipedia? (PS: Det er ikke lov å skrive om seg selv eller sine prosjekter).
- Gi ut pressemeldinger. Er du heldig blir dem plukket opp og rankert høyt i søkemotorene.
Det er selvfølgelig flere andre ting som kan gjøres, men jeg vil påstå dette er noe av det mest effektive. Om du allerede har et dårlig rykte, ta kontakt med skribenten og prøv å kom fram til en løsning. Ofte kan det være en filleting som skal til for å få brukeren til å fjerne den negative omtalen.
Et litt annet dilemma
Et par raske fakta:
- I dagens samfunn er utroskap en tabu, men allikevel ser det ut til at 60-75% av alle parforhold vil oppleve det.
- Det er populært og google seg selv og sin partner.
- Store deler av Norge har egen blogg.
Så hva er farlig med denne informasjonen? Vel, om du er utro mot partneren din og partneren din skriver et blogginnlegg om hendelsen, hva kan du da gjøre og hva tror du sjansen er for at din neste potensielle kjæreste ikke søker opp navnet ditt i søkemotorene er?
Konklusjonen er at selv om du ikke er en viktig person som selger et produkt, så kan det allikevel være lønnsomt å styre sitt eget navn i Google med tanke på privatlivet.
Bjørn Are Solstad
Jaggu har du rett i det du skriver her Kenneth. Vi har i over et år nå vært engasjert i forhold til et slikt scenario du beskriver i innlegget ditt.
Personen vi jobber med er en meget profilert kar innen næringslivet som det ble skrevet to meget negative artikler om. Vår jobb har vært å jobbe opp andre artikler samt nettsiden til firmaet hans forbi de to dårlige artiklene.
Siden begge artikler ble skrevet på meget etablerte domener, tok det oss flere måneder å få ranket «våre» artikler foran disse to.
Pr. i dag er en av disse artiklene fremdeles på førstesiden, men vi har kapret de fire førset plassene.
Skal man gjøre dette riktig, er det lurt å ha gjort denne typen arbeid FØR skiten når vifta.
Kenneth Dreyer
Riktig Bjørn! Og jeg tror ikke dette er noe folk her i landet har verdisatt høyt nok enda. Jeg har ikke gjort det selv engang, men nå er nå heldigvis ikke jeg noe viktig person enda. Men, siden jeg sikter på en lengre utdannelse en dag så vet man jo alltid hva slags stilling jeg ender opp med i forhold til media sin interesse i meg, så jeg har allerede i dag begynt å bevist jobbe med å styre navnet mitt i Google.
«Bedre føre var enn etter snar» sier dem. Den dag i dag tror jeg ikke det er noe kjempebusiness og tilby Reputation Management (noen gode norske navn for dette?), men jeg tror fort folk kan få interessen for det i fremtiden. Kanskje noen bør lage en norsk version av linkedin?
MillionEuroMan
Reputation Management – Omdømme kontroll
Og, JA – jeg googler meg selv ganske ofte…
Sigrun
Dette vedkommer egentlig ikke selve saken. Men ville trøste gifte og samboende lesere med at utroskap nok ikke er så vanlig som NRK-journalisten vil ha det til. Tror det må være en feilesning av tall her. Se Utroskap og psykisk helse: En undersøkelse av par som går i terapi Frode Thuen & Tron Omland