Ad-Words guide – slik kommer du i gang

Category: Google Adwords 522 6

Adwords startguide – 8 Adwords råd

En guide til å komme i gang med Google Adwords. Her er 8 tips om hvordan du kommer i gang med AdWords og hva du skal være oppmerksom på når du skal lage adWordskampanjer.

Adwordsannonsering

Det er mange emner som gjør seg gjeldene ang. adwordsannonsering. Og like enkelt som det er å komme i gang med Adwords, like avansert er det å mestre Adwords.

Forhåpentligvis vil du kunne finjustere adwordskampanjene dine med disse tipsene og få enda bedre resultater enn de du allerede har.

Og gjør deg selv en tjeneste. Lag helt nye kampanjer på bakgrunn av nedenstående retningslinjer og sammenlign resultatene dine om et par måneder.

1. Konto- og Kampanjestruktur

Før du går i gang med å lage kampanjen din skal du ha en klar oppfattelse av hvordan du lager kontostrukturen din. Altfor mange annonsører har for mange eller for få kampanjer.

En god måte å dele inn adwordsannonsering på er f.eks. å lage 3 forskjellige kampanjer:

* Generiske Søkeord som hundefor, hundemat, for, osv.
* Merker, Royal Canin, BARF, osv.
* Brand ditt eget navn eller domene.

Ovenstående 3 kategorier vil høyst sannsynlig konvertere svært forskjellig og ved å lage denne oppdelingen kan du lett identifisere om kampanjene dine konverterer tilfredsstillende og deretter optimere de kampanjene som trenger det først.

Dessuten bør kampanjene dine alltid deles opp i kampanjer til googlesøk og kampanjer til Googles innholdsnettverk.

2. The Golden Rule of Relevance


Når vi nå har kontostrukturen på plass er det viktig at vi tenker oss litt om før vi lager kampanjene. Det er èn viktig ting som man må tenke på når man lager adwordskampanjer og det er relevans. Googles auksjonssystem er basert på kvalitetsscore hvor 80-90 % av visningen av annonsene dine er å finne i forhold til relevanse i annonsene, dette berører føgende områder:

* CTR (click-through-rate)
* Annonsevisninger
* Landingssiderelevans

Derfor er det veldig viktig at du har ordet relevans innprentet i hodet ditt når du lager kampanjene dine. Hvis ikke vil du tape masse penger eller ikke få vist annonsene dine i det hele tatt.

3. Gode annonser

Dette området er dekket på masse andre nettsteder, en kort oppsummering:

* Split-test annonsene dine.
* Velg ut fra et resultat av CTR, konverteringspris og konverteringsfrekvens.
* La en Call-To-Action inngå i annonsene.

Sørg for å prøve latterlige annonser. Det finnes utallige eksempler på grammatisk ukorrekte, grensende til irrelevante annonser, som har konvertert mye bedre enn andre mer strømlinjeformede annonser.

4. Søkeord

Et viktig punkt i din adwordskampanje er naturligvis valget av søkeord. Et par gode råd for å brainstorme søkeord på det norske markedet er:

* Gå igjennom din egen hjemmeside
* Gå igjennom dine konkurrenters hjemmeside og adwords
* God gammeldags brainstorming
* AdWords KeyWord Tool

Og før du nå overvelder deg selv med flere tusen søkeord for hundefor så hell litt kaldt vann i blodet. I første omgang er det viktigste at du får dekket hovedemnene dine, etter hvert kan du bygge kampanjene dine større med fokus på detaljene.

5. Negative Søkeord

I forlengelse av relevansemnet er det viktig å bruke negative søkeord. Da det er viktig for kampanjene våre at vi har en høy relevans er det likeledes viktig at vi ikke blir vist på søkeord som har ingen eller lav relevans for vårt produkt/annonse.

Legg derfor til negative søkeord på punkter eller temaer som du ikke skal finnes på. Dette for å forhøye din CTR og dermed kvalitetsscoren ditt samt redusere rent tap. Vær imidlertid påpasselig. Du kan risikere å sortere bort for mye og faktisk skade annonseringen din. Så bruk statistikken din og sørg for å ha basisen din i orden.

6. Innholdsnettverket

Altfor mange stenger automatisk av for innholdsnettverket når de lager kampanjer. Det er helt korrekt at kampanjene skal deles opp i to forskjellige, men når du har fått det meste ut av søkekampanjene dine skal du for alvor bruke innholdsnettverket. Det er imidlertid en helt annen tumleplass og er et enormt emne i seg selv. Men du skal ikke bare ignorere innholdsnettverket, det kan være gull verdt.

7. Budsjett

Ett av de største problemene for mange annonsører er fastsettelsen av budsjettet. Særlig hos mindre webshopper og lignende. I starten kan det være en god ting å sette et fast budsjett for å begrense kostnadene sine, men på sikt bør dette ikke være relevant.

Kort sagt:

* Ditt daglige forbruk bør bli bestemt av klikkprisen din og ikke det budsjettet du setter.
* Ditt daglige budsjett bør aldri bli brukt opp.

Blir ditt daglige budsjett brukt opp betyr det at du mister visninger og klikk. Hvis du ikke vil bruke mer penger, men fremdeles bruke maksimalt av budsjettet dit skal du sette ned klikkprisen.

8. Optimering

Når du har satt i gang kampanjen din er det viktig at du hele tiden går inn og optimerer annonseringen din. Avhengig av forbruket ditt anbefales det at du ser på kontoen din en gang i uken, en gang hver fjortende dag eller en gang i måneden. Det er viktig at du har en viss mengde data før du evaluerer resultatet av arbeidet ditt.

Lykke til !

6 thoughts on “Ad-Words guide – slik kommer du i gang

  1. Ståle

    Hei.

    takk for en flott artikkel.
    lurer på en ting ang. adwords.
    på et søk, så er det noen sponsede lenker som kommer øvers på siden, mens noen kommer til høyre i søkefeltet.

    Hvordan får jeg min kampanje inn i hovedsøkefeltet?

  2. Aksjebloggeren

    Takk for en god guide Tonny!

    Jeg har prøvd Adwords i en halvannen måned nå med heller labert resultat. Helt i starten fikk jeg en god del trafikk inn, men nå skal jeg være heldig om jeg får et klikk en dag. Ser at jeg har en jobb å gjøre med å optimalisere annonsene mine, men ser også at de søkeordene som er relevant for min nettside ofte er preget av høye bud.

    Spesielt dette med negative søkeord er interessant. Jeg ser nemlig at annonsen min dukker opp under søkeord som omhandler boligkjøp og salg etc, noe som ikke akkurat er særlig relevant for min side.

    Men takk igjen, dette var nyttig!

  3. Web2000

    Bør kanskje tilføye litt mer info om QS da dette er en suksessfaktor for å lykkes med adwords og kanskje litt om prissetting av annonsene. Ellers en fin nybegynner guide dette.

  4. Peter

    Noen tips til utforming av adwordsannonser? Hva slags info er best å vise for å få mest mulig klikk? (Er for nettbutikker jeg tenker på.)

  5. Tonny

    En type utforming som sies å ha effekt:

    Hundesokker
    Fine blå hundesokker i mange
    størrelser. Gode priser.
    hundesokk.no

    Hvorfor? Jo, fordi annonsen har en visuell utforming i en pilform som sier «se her».

Legg til kommentar