Denne artikkelen omhandler en markedsføringstype som er i stor vekst, både i Norge og internasjonalt. Flere og flere oppdager resultatbasert markedsføring, og fordelene denne typen markedsføring har for både annonsører og publishere.
Hva er resultatbasert markedsføring?
Markedsføring er ikke noe nytt, og har foregått i hundre år. Vi blir konstant utsatt for reklame, på TV, nettet, aviser, post og ellers. I den tradisjonelle markedsføringen har det aldri vært enkelt å måle resultater. Om man sender en reklame på TV, er det vanskelig på forhånd i vite hvor mye man vil få tilbake, og om reklameringen i hele tatt lønner seg.
Resultatbasert markedsføring snur dette på hodet. Mens TV2 får betalt det samme uansett hvor mange som kjøper et produkt som det blir reklamert for, får man ved resultatbasert markedsføring betalt for hvert salg. Det betyr at om jeg reklamerer for en osthøvel som koster 100 kroner, får jeg betalt en sum for hvert salg jeg klarer å sende til produsenten. Dette var ikke mulig før nettets inntreden, men i dag er det mulig å følge med hvor kundene kommer fra og hva de kjøper.
Merk at herfra og ut omtaler jeg en som driver med resultatbasert markedsføring som publisher, mens de som annonserer gjennom resultatbasert markedsføring som annonsør.
Hvorfor resultatbasert markedsføring?
For selskaper som selger produkter, er resultatbasert markedsføring en revolusjon. Før måtte man satse mye penger på å markedsføre produktene sine, mens i dag er det mulig å betale annonsører for hvert salg. Det betyr null risiko for produsentene. Hvis publisheren din ikke klarer på sende deg noen salg, trenger du heller ikke betale noe.Resultatbasert markedsføring kan gjøres uten risiko så lenge man gjør de initielle kalkuleringene riktig, og ikke selger med tap.
For publishere er det fortsatt mulig å annonsere på tradisjonelt vis, det vil si et fast beløp per måned eller for hver tusende visning på en nettside. Derimot tror jeg resultatbasert markedsføring er den langsiktige løsningen, og det er derfor jeg og mange med meg satser på det. Det gir sikkerhet for meg som publisher, da jeg vet hva jeg tjener per salg, og det gir annonsør sikkerhet siden man vet man får et salg for hver gang man må betale for annonsen.
Er det et konkurransefortrinn å være norsk?
Det å være norsk betyr høye levekostnader, og hvis man driver med resultatbasert markedsføring, eller affiliate marketing som det heter på engelsk, på det globale markedet må man konkurrere med folk som har langt lavere levekostnader i for eksempel India. Derimot er resultatbasert markedsføring ikke så stort i Norge enda, selv om en del driver med det på heltid, og med fire millioner mennesker er det et brukbart marked. På verdensbasis er affiliate marketing stort, og som et eksempel kan jeg nevne ClickBank, hvor man kan selge ebøker. De har til nå utbetalt mer enn 1,4 milliarder dollar til publishere verden over.
Selv om man begrenser markedet sitt ved å fokusere på Norge, har man langt mindre konkurranse, og mange kjøpesterke potensielle kunder å markedsføre til. Dette ser jeg på som et konkurransefortrinn.
Er det enkelt å starte med resultatbasert markedsføring?
Dette er et spørsmål man kan svare både ja og nei på. Det er veldig enkelt å starte. Man trenger bare en nettside, og sette opp noen annonser fra et såkalt affiliate-nettverk. Affiliate-nettverk er selskaper som tar inn annonsører, administrerer alt av statistikk og utbetalinger, som gjør at man ikke trenger å kontakte de mange annonsørene direkte.
Derimot tar det lang tid å bli god på det og det er mange fagfelter man må ha oversikt over. Noen av disse er søkemotoroptimalisering, copywriting, statistikkanalyse, lenkemarkedsføring, lenkefiske (eller det noe mer presise linkbait) og potensielt design og programmering. Hver av disse kan ta måneder og år å sette seg inn i.
Et annet problem med resultatbasert markedsføring gjennom søkemotoroptimalisering er at det tar lang tid å se resultater. En side man bruker 40 timer på å sette opp, kan gi 10 kroner i inntekter i måneden det første halvåret, før man ser hva potensialet er. Man kan ikke tenke timelønn, månedslønn og må ikke være redd for å sitte 18 timer i strekk med kjedelig arbeid uten å se noen resultater på mange måneder.
Dette var en liten introduksjon til resultatbasert markedsføring. For å komme i gang med resultatbasert markedsføring, og se hvilke produkter og tjenester du kan markedsføre, se på oversikten over norske affiliate-nettverk her på Webforumet, https://www.webforumet.no/forum/affiliate-programmer/2353-norske-affiliatenettverk.html.
picxx
Fin artikkel, men må få arrestere deg på en liten ting.
Du skriver om resultatbasert markedsføring:
«Dette var ikke mulig før nettets inntreden»
«Provisjonssalg» er vel det samme som resultatbasert markedsføring, og var nok brukt i stor utstrekning lenge før noen visste om det som senere skulle bli kjent som internett 😉
Keanu
Ja, du har nok rett i det.
Provisjonssalg kan vel sies å være det samme som resultatbasert markedsføring, hvor man for eksempel kan ta med «godt gammeldags» dørsalg, hvor man få betalt for hver solgte enhet.
Det nye er vel at såkalt «passiv reklame», hvor man setter opp annonser i stedet for å aktivt oppsøke kunder er noe som var vanskelig før nettet (selv om det er statistiske metoder for å måle enkeltannonsers effekt).